lördag 9 januari 2010

Trixat

Jag har hållit på och trixat med kameran en timme nu. Ljuset är bäst vid spisen, så det är där jag sitter på en stol och lägger fram små saker på ett vitt block och försöker få skärpan rätt utan att darra på handen. Jag förstår att detta är ett objektiv som funkar bäst utomhus, i sol eller åtminstone i dagsljus. Det är riktigt svårt att hålla det still när slutartiden blir en aning för lång. Jag måste nog ut och köpa mig lite blommor som jag kan ta närbilder på, annars får jag säga att vitlökar är väldigt snygga. Bjuder på en liten tändsticksbild innan jag hoppar i säng, bara för att visa hur när man faktiskt kan komma.


2 kommentarer:

  1. Snyggt! Testade mitt macro lite förra sommaren igen men fick aldrig riktigt till det. Sen glömde jag bort att jag hade den. Den bästa bilden blev nog den här: http://s76.photobucket.com/albums/j17/iggystooge/Humlor-08/?action=view&current=succulent.jpg Använde den lite till i mappen som denna bilden ligger i på diverse humlor. Men de jävlarna ville ju inte sitta stilla länge nog :D

    SvaraRadera
  2. Den blev väl bra? Humlorna förstår jag att du blev irriterad på, jag brukar bli irriterad när det blåser för då står inte blommorna still :-D För min del gäller det att öva och öva, man vill ju kunna sin kamera så att man slipper tänka varje gång man ska ta en bild :-)

    SvaraRadera