måndag 4 maj 2009

Spelar roll


Johan Alexander är 15 år och bög, fast det är det bara han själv som vet. Han har precis kommit på hur det ligger till och oroar sig för vad familjen och vännerna kommer att säga om de får veta. Dessutom blir han kär...

Jag köpte boken på adlibris för 19 spänn för att jag tänkte researcha lite inför kommande jobb. Jag tänkte att om det visar sig vara en bra bok så skulle jag kunna köpa 20 ex själv utan att det faktiskt svider allt för mycket i plånboken, och på så sätt skulle jag ha en klassuppsättning och slippa försöka sno ihop böcker på olika bibliotek. Ja, för det är så, ska en hel klass läsa samma bok.... det finns liksom inte längre på kartan när skolor sparar, om man inte vill läsa typ Robinson Crusoe. Visst är jag svensklärare och borde värna om de gamla klassikerna, men vad är det som säger att inte en modernare bok skulle passa bättre för de flesta ungdomarna idag?

I vilket fall, Spelar roll av Hans Olsson är nog värd att spendera en peng på. Den var roligt skriven och jag är hyfast säker på att ungdomar skulle .. uppskatta den. Visst känner jag mig lite tveksam, men det är ju för att jag inte vet någonting om homosexuella. Fast vilka diskussioner vi skulle kunna få till! Och vilket viktigt ämne detta ändå är - att alla har vi samma tankar kring kärlek, förälskelser och problematiken kring vem vi är, oavsett vilket kön personen har som vi föredrar att pussa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar