onsdag 20 maj 2009

Generation do-it-all

En kompis till mig sa häromdagen att det finns undersökningar som visar att folk i 30-40 årsåldern är väldigt stressade eftersom de tror att de ska hinna med allting under dessa år. Man ska köpa hus och renovera det, skaffa barn, göra karriär och dessutom förverkliga sig själva. Jag tror att det stämmer ganska bra, folk får barn senare, pluggar längre och kan därför inte komma igång med arbete så snabbt och har därför inte heller pengar förrän senare.. ja, allt händer liksom senare. Jag är ju 30 år nu (huga!) och visserligen drömmer jag inte om att skaffa hus (dock ett sommartorp som jag gärna vill pyssla med) men en lägenhet att fixa iordning skulle inte sitta fel. Och barn ska jag inte ha fler men de jag har får jag ju så klart ta hand om. Karriären har inte direkt kommit igång än vilket då skulle tala för att den gör det snart. Vilket jag ser fram emot (med lite skräckblandad förtjusning). Och att förverkliga mig själv är väl ett pågående arbete; det är så mycket jag vill göra, men så lite tid att göra det på. Och när jag väl har mitt arbete, min lägenhet som jag ska fixa med, mitt torp som jag ska renovera, då vete 17 hur jag ska hinna förverkliga mig själv. (Fast det kanske är det som är att förverkliga sig själv?)
Nog blir jag stressad när jag tänker på det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar