söndag 13 februari 2011

Kanske det kan bli en vana?

Åter från Victoriastadion och en familjeutflykt. Make och barn samt mina päron, alla spelade en stund, mer eller mindre. Ungarna tyckte det var kul och det var bara J2 som inte riktigt klarade ban-etiketten utan fick J1s rack i huvudet en gång och min hand i huvudet en annan gång. Till och med P tyckte att det var något vi skulle kunna göra själva någon gång, vilket är ett enormt framsteg eftersom han innan vi gick inte ens ville spela en liten stund. Nu gjorde han det och insåg att badminton, det är faktiskt kul! J1 ville börja på tennisskola när hon såg en massa barn i hallen brevid, men näää, avgiften för tennisklubben är skyhög. Fast det är klart.... Om hon har intresse för det så kan hon få prova på lite längre fram.


Nästa vecka blir det dock bara pappa och jag som spelar, och banan är redan bokad. Ingen risk att smälla ungarna i huvudet då i alla fall - de får vara hemma med P. 

Att få konstruktiv kritik på bilder man tar tycker jag är jättebra! Jag såg inte ens skrafset i nederkanten som andra lade märke till i min bild framför Stadsbiblioteket till det första temat i Tema52-utmaningen. "Krafset" är en staty, gjord för barnen att klättra på (tror jag, det är det alla barn gör i alla fall). Jag har inte fotograferat om den bilden utan bara klippt bort statyn. Det blev bättre så, tycker jag. Ljus.


Att ordet "Lund" inte blev skarpt till förra veckans utmaning såg jag direkt när jag kom hem, men eftersom jag fotograferade på fredan och jag inte hade lust att åka till tåget även på mina lediga dagar, fick det bli som det blev. Att det inte blev skarpt berodde på att det var kallt som tusan ute, jag fotograferade utan stativ, och det var lite längre exponeringstid. Dessutom var det mörkt ute, för jag tog bilden på morgonen, och när det är mörkt ute och exponeringstiden är lite längre tenderar ljusa områden (skylten och klockan) bli väldigt ljusa. Oskärpan var ett faktum. Jag tog om bilden efter jobbet en dag, i dagsljus, med ett Pågatåg i bakgrunden. Resa.


Jag gillar denna bilden bättre, faktiskt. Den säger "resa" mer än den andra, fast mest säger den "PENDLA". Stressa till tåget och vänta på tåget. Mitt liv i ett nötskal.
Vad tycker ni?

3 kommentarer:

  1. Vilken bra bild!!!Du är ju jätteduktig på att fota!!!:) Kramizz

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också om att få konstruktiva tips, men har inte riktigt haft tiden att testa tipsen jag fått. Å andra sidan går inte bilderna någonstans, så jag hinner! :D

    Jag tycker att ljusbilden gick från bra till toppen. Och vad gäller resebilderna så tycker jag om båda. :)

    SvaraRadera
  3. Ljusbilden blev bättre, och den nya resebilden blev helt super!!! Snygg inramning, skärpa, ett par människor och framförallt ett roligare tåg (färgen alltså - inte att åka med! Då föredrar jag Öresundstågen många gånger om).

    Bra jobbat!! :-)

    Att få kritik på sina foton är alltid intressant, men fy vad det kan vara svårt att ge sådan!? Man ska ju inte klampa in i nån annans foto och liksom försöka göra om det till, vad ska jag säga, sitt eget...!?

    Och jag tycker bara man ska redigera om sin bild enligt andras önskemål, om man själv verkligen känner för de föreslagna förändringarna. :-) Det är ju trots allt man själv som ska känna sej nöjd i slutänden!

    SvaraRadera