torsdag 3 februari 2011

Läskigt!

När vi bodde i Byhåla, i radhuset, var det en villa som brann ner tvärs över gratan. Två personer brann inne. Ett år senare, i vår lägenhet, också den i Byhåla, brann det i det hyreshus vi bodde, fast två trappor bort. En person och en hund dog. Idag har det brunnit i en lägenhet i trappan bredvid vår. Ingen död där, tack och lov. Eld är läskigt! Och eld verkar förfölja oss!

Bilden har inte ett dugg med eld att göra. Men ni får erkänna att den allt är lite läskig ;-)

I Byhåla, efter den andra elden, och även efter jordskalvet (som var riktigt läskigt!!), låg jag ofta och funderade på hur vi skulle lyckas ta oss ut ur vår lägenhet på tredje våningen med två små barn, om det skulle vara rökfyllt eller brinna i trappuppgången. Och hur skulle jag få tag i J1 som sov i ett rum på andra sidan lägenheten?

Jag är glad att vi bara bor en halvtrappa upp, i ett hus gjort av sten och betong, med nya, ordentliga branddörrar och ett fungerande brandlarm.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår verkligen när man har barn att man tänker på såna saker. Jag har tänkt så ibland över mig/oss som vuxna, beroende på hur man har bott. Men jag har ändå inte varit SÅ bekymrad eftersom det inte brunnit nära mig.

    Men branden i Perstorp var väldigt obehaglig och jag var rädd ett tag att det var ert hus som brunnit, innan jag fattade vilket hus det gällde på Stockholmsvägen.

    SvaraRadera
  2. Usch..va hemskt! Har liknande tankar om barnen, men måste fokusera bort dem, för jag får sån ångest att jag får magont o svårigheter att sova... Säkert mycket skrämmande då det hänt så många gånger nära er!

    SvaraRadera