söndag 13 februari 2011

Tema52: #3 - Vinter

Vinter i Skåne. Förra året var det extremt - ingen barmark mellan december och mars, inte en enda gång! Detta året har också varit ovanligt, snö både i december och januari! Men, nu äntligen är det som det ska igen! Det snöar lite, det töar lite, det fryser på en massa.... Just nu är det ovanligt torrt, och det är jag glad för, jag hatar att halka runt. Men det är svårt att få till en bild som skriker vinter. Så det får bli en vinterbild á la Lund, på riktigt Skånemanér.


I'm loving it! Lunds universitet och Vinter.

8 kommentarer:

  1. Åååå...en SÅN vinter kan jag leva med :D *suck* här har vi haft mer än -20 grader nästan hela veckan, o imorron lovas det -31.

    Gillar ljuset i bilden...men hade önskat den lite skarpare. Åxå, hade kanske prövat en annan vinkel, så den stora svarta skräptunnan inte skulle kommit med...möjligen några steg till vänster och fotat 'portrait' istället för 'landscape'...då hade antennerna i toppen av byggnaden åxå sluppit med, en annan grej som stör mitt öga lite. Hade testat en annan vinkel, för att skapa lite intresse...tänker ner på knäet närmare snön så den skulle ta större del i vinter bilden. Men, absolut en fin bild...o kul att se en annan del av Lund; en stad där jag aldrig varit!

    SvaraRadera
  2. Mmm gillar färgtonen, skön känsla!
    Skulle kunnat vara en bild från Göteborg min ungdomsstad.Nu börjar jag vänja mig vid lite mer snö här uppe vid Vänern.Så pga av detta uppfattar jag din bild nästan mer som "vårvinter".
    Skulle nog försökt få med mer snöhög i bilden för att förstärka vinterkänslan>!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Det här är en vinterbild så som jag tänker mig Skåne på vintern. På småländska höglandet har vi snö så vi kan dela med oss. *pustar*

    Jag tycker om känslan i bilden, helt rätt färgton. Antenner är ett elände, de envisas med att finnas överallt. Jag skulle kunna tänka mig en bild med dem bortklonade, annars finns där inget som stör mig. Fint! Hoppas du kan smitta av dig lite upp mot oss. :D

    SvaraRadera
  4. Ahh, universitetshuset! Hoppas få en sommarbild på det senare också. Det är så himla vitt och vackert mot sommargrönskan!

    Gillar att du fått med den stackars smältande snöhögen i förgrunden och färgtonen speglar den tråkiga Skånska vintern perfekt. Kanske inte utstrålar extremt mycket vinter för gemene man men för en skåning är det definitivt det här som är vinter!

    SvaraRadera
  5. Jag som också bor i Skåne kan inget annat än instämma i att du har fångat vintern precis som den brukar kunna se ut här i landets södra delar. Den skitiga snöhögen är ju jättetypisk, och även det lite grågulaktiga ljuset en halvmulen dag.

    Om det hade handlat om att visa arkitektur på detta fotot, så hade universitetet gjort sej bättre rakt framifrån - men jag tycker att det är snön, barmarken, de tråkiga kala träden och buskarna samt det speciella ljuset som är viktigast för att pricka vintertemat rätt, och det är iallafall det min blick snabbt fäster sej vid när jag tittar på detta foto! :-)

    SvaraRadera
  6. Skånsk vinter! - du har fångat det snyggt på bild. Satt och funderade om den förmedlar vinter om man utifrån tittar och inte har ett koncept om skånska vintrar... vet inte. Måste testa bilden på någon som inte bott i skåne.
    men för mig som bott där vet vad den där högen betyder och det där gråmulna ljuset det är vinter och nu fick man dessutom reda på var det är vinter då jag känner igen byggnaden. Det är ju den som brukar visas på TV varje valborgsmäss när studenter sjunger in våren.
    /MB

    SvaraRadera
  7. Blir avundsjuk :-) Här i Götet har det snöat lite idag så nån barmark är det inte längre. Får väl se dock hur länge det kommer att ligga kvar...
    Till bilden då... Kändes inte först som en vinter-bild, men så kom jag o tänka på hur det var på den gamla goda tiden. Grått o småslaskigt. Och det verkar det vara i Lund också :-)

    SvaraRadera
  8. Alldeles med lagom vinter för min smak! Jag gillar idéen med bilden, men hade nog gärna sett att du lyft fram snöhögen lite tydligare. Kanske haft bakgrunden lite mer ur fokus. Härligt ljus dock!

    SvaraRadera