tisdag 22 februari 2011

Jag kan inte laga mat

Först och främst vill jag skriva ett stort, varmt TACK till alla JÄTTEFINA kommentarer till mitt självportätt. Det där får bli min egoboost, dit jag går och får lite styrka när allt känns botten. Jag uppskattar era ord massor!

Och sen då till rubriken. Min man tycker att jag aldrig lagar mat. Det är nog sant, faktiskt. Och jag har alltid sagt att det är för att jag inte kan. Men jag kan. Om jag får ett recept att följa. Det jag däremot inte kan är att komma på vad vi ska äta! Jag tycker inte att mat är roligt, alltså orkar jag inte bry mig om att tänka ut något nytt. Fast egentligen tycker jag att det är roligt att äta god mat, och nya maträtter brukar ju oftast vara om inte goda så åtminstone annorlunda.


P hade spanat in ett recept häromdagen som han tyckte lät gott. När vi var och handlade igår plockade han ihop det som skulle vara i, och idag när han har varit och jobbat har jag (ja, ni läste rätt, JAG) tillagat denna supermåltid! För det första var det inte svårt (utom att ha två barn som vill hjälpa till varav den stora skar sig ett pyttehack i handen och bröt ihop, och den lille bröt ihop för att han bara fick skölja spenat och inte skära med vass kniv), och för det andra blev det gott! J1 höll i och för sig på att kräkas (men det gör hon med nästan allt som inte är köttbullar), fast hon smakade flera skedar vilket gjorde att en kompletterande smörgås var på sin plats. J2 är jätteförkyld och snorig, han brukar dessutom inte äta särskilt mycket till lunch, så att han åt upp nästan allt ser jag ändå som en vinst. Dock bytte han några sötpotatisbitar mot vanlig potatis på min tallrik (den vanliga potatisen heter numera snyggpotatis eftersom .. ja, den andra är söt och det är orättvist att bara heta "vanlig"), men det gjorde inget för jag tyckte det var supergott med sötpotatis, något jag aldrig smakat tidigare.
Receptet på denna Potatiskaka med oströra hittar ni på arlas sida.

För övrigt så snöar det. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar