söndag 30 januari 2011

Tema52: #1 - Ljus

Det finns en anledning till varför jag har problem att delta i fotoutmaningar med "ordlös" eller "tyst" i titeln. Jag kan inte bara låta bilderna tala! Eller. Jo, jag kan. Men just idag behöver jag en förklaring till min bild.

Det är alltså dags för Tema52 och första temat "Ljus". Vi är cirka elva stycken som kommer lägga ut en bild varje vecka för att sedan kommentera och ge varandra konstruktiv kritik. Jag har verkligen haft problem med denna första utmaning. Ljus. Det kan vara så mycket, men jag vill inte bara slänga ut en bild som inte betyder något. Så till slut bestämde jag mig för att göra ett kombinerat projekt av hela den här Tema52-grejen.

Jag har haft funderingar på att avbilda/återge/porträttera min stad. Nu blir det ett Lund genom 52 teman bestämda av någon annan. Det ska bli väldigt intressant, särskilt när vi kommer till dödssynderna..!!


Så, först ut i projektet blir Lund i ljus.

9 kommentarer:

  1. Men, wow, vilken utmaning! Det blir jättespännande att se :D Gillar denna bild jättemycket! Snyggt ljus, o fantastiska 'leading lines' eller vad de nu heter ;D Bilden påminner mig av musik...alla linjer är upprepat tempo...o alla färger är melodin <3

    SvaraRadera
  2. Dödssynderna i Lund - inga problem med tanke på hur min student tid såg ut där!!!

    Älskar denna dubbeltydiga bild. Ljus inne mörkt ute.
    Eller som jag tänkte man blir upplyst av att läsa alla dessa böcker och då ser man LJUSET!

    /MB

    SvaraRadera
  3. Hejsan! :-)

    Vad kul att du har bestämt dej för att ha ett tema i temat (Lund)! Ska verkligen bli roligt att följa dej i denna utmaning.

    Den här bilden känns intressant dels för att man ser vad som finns innanför fönsterna och dels för att det finns ljus i tre lager, så att säga. Mest i mitten, men även uppe och nere. Blir en skön balans. Kanske att man hade föredragit ett perspektiv rakt framifrån, istället för som här lite från sidan. Men då hade man kanske inte sett bokhyllorna?? Och dem vill man ju inte vara utan. Jag skulle mer än gärna slunkit in där en stund och botaniserat bland böckerna - och värmt upp frusna fotofingrar! :-)

    SvaraRadera
  4. Yes, 52 veckor med enbart foton från Lund! Jag bodde där i närmare 8 års tid så du kan kanske ana hur mycket jag ser fram emot dina bilder nu, haha ;)

    Perfekt bild till temat ljus. Vet inte riktigt hur jag ska ge konstriktiv kritik på den dock när det enda en bokmal som jag kan tänka på när jag ser bilden är vad det är för böcker som står där... Jag gillar att du håller den enkel utan att ha försökt skruva upp färgerna som så många gör. De dova tonerna gör bilden så mycket mer intressant!

    SvaraRadera
  5. Spännande att du lägger ett eget projekt i temat. Ska spännande och se foton från en stad jag bara besökt en helg när en av mina döttrar spelade handboll där. Men jag gillade det jag hann se då!
    Till din spännande lösning på veckans tema.
    Gillar att du inte har tagit bilden rakt framidrån. Blir nästan en känsla av fart trots att det def inte flyttar sig. Jag är nog fortvarande inne i tågluffar känslan från min alpresa tidigare i månaden.
    Gillar också färgen, lite retro. Får mig att minnas alla timmar jag tillbringade på bibliotek i min barndom.Älskar bibliotek, tyvärr räcker inte tiden till längre besök idag!
    Det enda som "stör mig" liiite är strukturen i undre kanten. Hade nog gillat en ren mörk yta men förstår naturligtvis att det fans där. Bara en tanke.
    Jag känner på mig att vi får se massor av spännande foton från dig!Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Spännande att få följa ditt projekt i projektet - det blir ju en verklig utmaning! Tycker om bildidéen och att man ser böckerna i bokhyllorna. Funderar dock på om det ändå varit möjligt att lyfta fram de grafiska elementen ytterligare - utan att ta bilden rakt från sidan. Precis som rajson stör jag mig lite på "röran" i nederkanten. Men idéen är toppen och bilden bra som den är. Ser fram emot fler Lundabilder!

    SvaraRadera
  7. Varför kom inte jag på idén att "shoota" loss på Partille genom Tema52 :-) Blir intressant att följa!
    Den här bilden funkar för mig. Men som de 2 övriga nämnt så störs man lite av grejjset i nederkanten.

    SvaraRadera
  8. Hehe, jag ser fram emot Lund à la dödssynd x 7. :D

    Jag tycker om hur du fotat lite från sidan och hur fönstrena med det härliga ljuset går igenom hela bilden från sida till sida. Jag tycker du lyckats perfekt med färgerna i bilden. Som någon annan säger hade jag också gärna sett en bild utan det lite röriga nere i kanten, å andra sidan tar det en stund innan jag ens börjar titta där eftersom jag har fullt upp med att kolla in bokhyllorna och fundera över vilka bra böcker som finns där.

    SvaraRadera