söndag 27 februari 2011

Tema52: #5: Hopp

Dagens bild skulle föreställa hopp. Jag har bestämt mig för att inte använda barnen för att lösa "problemen", det hade ju varit jättelätt att låta dem hoppa lite... (även om det inte hade varit så lätt att fånga dem snyggt på bild samtidigt) Men det blir ju då ett litet dilemma. Vad är hopp? Jag erkänner att jag har varit lite oinspirerad denna vecka, men med hopp om våren lämnar jag detta bidrag. (och eftersom det är från botaniska trädgården i Lund kan man ju säga att det avbildar Lund...)


Återigen ett stort tack för alla fiiiiina kommentarer på mitt självporträtt.

10 kommentarer:

  1. Tjingeling!!
    Ser att vi har tänkt ung lika!
    Tyvärr kan jag inte visa mina vintergäck som jag vet finns under snön!De var uppe för några veckor sedan.
    Till din bild!
    Gillar placeringen.Knoppen lutande in i bilden.Oskärpan i nedre kanten och det mörka bakgrunden ramar in fint!
    Det enda som jag inte riktigt känner för är lövet(?) i oskärpa i mitten nedanför vintergäckens central blad!Hade flyttat det lite nedåt,kanske placerat det horisontelt i stället.
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  2. Ja, där fanns hopp! Snyggt! Håller med om lövet men annars en underbar bild...tyvärr inget 'hopp' hos mig denna vecka. Känner mig mycket 'nere', stressad och oinspirerad och orkade inte engagera mig alls :(. Nya tag inför nästa vecka.

    SvaraRadera
  3. Citerar först rajson "Gillar placeringen.Knoppen lutande in i bilden.Oskärpan i nedre kanten och det mörka bakgrunden ramar in fint!"
    Sedan vill jag säga att bladet skall var precis där det är. Därför att det är hopp om vår och då tycker jag det tydligt skall visa att blomman kämpat fram genom dessa gamla löv.

    Nöjd med bilden är jag. Hoppas nu bara våren vill komma på riktigt, det är ju faktiskt Mars i morgon!
    /MB

    SvaraRadera
  4. Tack för fina kommentaren inne hos mig! Så kul att du blev glad och nöjd med betong trofeen! Om du skulle blogga om den så hojta gärna till på min blogg så jag inte missar det! Är så kul att se hur det blir hos er kunder!
    Ha bästa måndagen!
    Mvh Lotta

    SvaraRadera
  5. Precis den bild som jag var ute efter att posta på temat. Dessvärre hade jag inte samma tur som dig när jag var ute med kameran i helgen. Lustigt att Lund alltid är typ en hel vecka före Kristianstad varje vår... så långt ifrån varandra bor vi ju faktiskt inte...

    Bilden symboliserar definitivt hopp för mig. Gillar den mörka vinjetteringen som för ögat till blomman. Har faktiskt inga tips alls att komma med. Tycker att bilden är perfekt som den är!

    SvaraRadera
  6. Att se spirande liv och veta att nu är våren på väg. Det är HOPP.
    Gillar att se hur den kämpar sig upp, den gula blomman, i solens färg.
    Fint med det mörka omkring.

    Här i Sundsvall, ligger massor med snö.
    Men solen strålade idag.

    Ha det gott. //Lissen

    SvaraRadera
  7. Det här gillas o det grövsta. Vet inte om du bildbehandlat något, men det är hur som helst riktigt bra. Gäller att hålla ögonen öppna när man är ute o fotar...

    SvaraRadera
  8. Åh, som den kämpar för att ta sej upp ur hårda kalla jorden, och knuffa undan fjolårslöv och annat skräp för att äntligen få ta plats. Precis en såndan bild och komposition som får en att känna hopp om våren, fast att den fortfarande inte har velat visa sej speciellt mycket. Det mörka runt om ramar in jättefint, och när man förstorar upp bilden ser man världens sötaste lilla snöflinga/snökristall på ett av bladen på den som inte blommar. :-) Jag upplever lövet i förgrunden som lite störigt, men samtidigt är det ju så där det ser ut i omgiviningen när dessa blommor ska upp. Så det får vara där. :-)

    Ha en skön kväll!!

    SvaraRadera
  9. Så vackert! Här är vi fortfarande dränkta i snö, så din bild ger hopp om att det ska börja smälta här med. Jag hade nog petat bort lövet i förgrunden lite diskret innan jag fotograferade, men det är ju sådant man inte alltid ser på plats. Jag tycker om din komposition och hur det är murrigt runtomkring och *bam* hopp om liv! :D Fint också med lite, lite snö omkring tycker jag.

    SvaraRadera
  10. Vintergäck som kämpar sig upp ur det kvarvarande lövtäcket sedan förra årets grönska - det är hopp det!

    Jag tycker om kompositionen, den mörka vinjetteringen som gör av ljuset på vintergäcken förstärks. Kan hålla med om att lövet ur fokus mitt i bilden blir lite väl dominant. Men i det stora hela en mycket fin och hoppfull bild!

    SvaraRadera