måndag 21 februari 2011

Treasure Island av Robert Louis Stevenson

Jag har väldigt länge undrat hur bra Skattkammarön egentligen är. När jag sprang på den till nedsatt pris på engelska i bokaffären för några veckor sedan, gjorde jag slag i saken och köpte den. Vi pratar en utgåva där språket inte är omarbetat utan där alla sjörövarslang är äkta (?) vara... Inte förrän efter 80 sidor kom jag in i stämningen och tyckte det kändes ganska naturligt att nästan grymta Arrrrrgh! när någon tilltalade mig på tåget (ingen tilltalar varandra på tåget - pendlare pratar inte med varandra! - but you get the feeling). Jag förstår att den blev en hit när den kom, första sjörövarboken, alla sjörövarböckers förebild! Och med tanke på det är jag glad att jag har läst den nu äntligen, det är min plikt att känna till lite klassiker och kanske till och med ha en egen åsikt om dem... Dessutom hade jag ingen aning om att det var samma snubbe som skrivit Doctor Jekyll and Mr Hyde, snacka om vitt skilda historier! Jag kan tänka mig att läsa en version av Skattkammarön för J2 så småningom (eller J1, för den sakens skull!), om han visar sig vara intresserad av sjörövare. Ett stort äventyr är det, ju.

1 kommentar:

  1. Kolla in rean på adlibris - de har två boxar med böcker, en "flickklassiker" och en "pojkklassiker" med sex böcker i varje box, bara RIKTIGT bra böcker (jag har läst alla) för 298 kronor styck. Jag har slagit till på en av varje, för framtida bruk ;)!

    SvaraRadera