måndag 28 februari 2011

Tillbaka till framtiden

Då var man tillbaka hos Sveriges framtid - dagens ungdom! Wow, vad läskigt att tänka sig att dessa människor är de som ska ta hand om oss "på gamla dar"! Fast. Jag får faktiskt ofta frågan om det inte är "jättejobbigt" att arbeta med elever på IV. Eller om de är "riktiga busar och ligister", för "det vet man ju hur dom är", de som inte skött skolan och bara skitit i allt och hamnar på IV, liksom.


Men jag skulle vilja säga att det är väligt lite som avgör hur det ska gå för folk i livet. Hade jag haft oturen att vara ett eller två år yngre så skulle jag med stor sannolikhet hamnat på IV jag också. Eller vad det nu var som var motsvarande IV på "den tiden". Förmodligen en förvaringsanstalt för korkade, lata och farliga ligister till elever, som nog tyvärr många IV-program fortfarande är. Jag hade dock turen att ha sifferbetyg, och med dem kunde man komma in på ett program, även om man hade en etta. Nu hade jag inga ettor, för väluppfostrade flickor som skrev okej på prov fick inte ettor, hur mycket de än må ha skolkat från skolan i veckorna. Nej, inte ens om man hade mens två dagar i veckan, fyra veckor i månaden, fick man mindre än en tvåa. I alla fall inte av vår idrottslärare.


Bokstavsbetyg fick jag först på gymnasiet, och som tur var för mig hade man ännu inte dragit ner på Komvux-möjligheterna då jag slutade skolan, utan det fanns möjlighet att plugga upp sina IG som man så väl hade förtjänat genom att inte gå på lektionerna. IG:n som förmodligen hade varit tvåor i sifferbetygssystemet. Och för mig att först plugga upp betyg för att sedan - till min gymnasiementors förtvivlan och förvåning - påbörja en lärarutbildning som för "normala" människor (d.v.s. sådana som studerar när man ska studera och gör annat efteråt) tar 4,5 år, men som för mig tog 10 år att slutföra, hade varit helt omöjligt om jag hade suttit i mina elevers sits idag. Nu för tiden finns det ingen möjlighet att välja allmän matte på högstadiet - alla ska kunna samma saker - och saknar du ett kärnämne åker du in på IV. Simple as that. Typ.


Alla är värda en andra chans. Jo, till och med mina ligister till elever, som är lite småkriminella och farliga, för att inte tala om lata och oengagerade..... De som är som jag var när jag var i deras ålder.... Dagens ungdom, vår framtid.... Kom igen, I turned out pretty good, let's have some faith in them too!

2 kommentarer:

  1. Ett oerhört bra inlägg. Kan du skicka det till vår inkompetente minister för skolan, Jan Björklund?

    SvaraRadera
  2. Gör tummen upp och instämmer med föregående talare...

    SvaraRadera