söndag 20 februari 2011

Tema52: #4: Självporträtt

Suck och stön, ett självporträtt. Jag har en ful näsa och ett lazy eye. Min frisyr just nu är obefintlig eftersom den är på utväxt för att kunna bli nåt snyggt längre fram. Jag har ingen studio att arbeta i, jag kan inte redigera bilder... Dessutom med världens sämsta självförtroende för tillfället. Smink äger jag inte. Inte heller några piffiga masker jag kan trä över huvudet. Inte direkt bästa tiden på året att ta självporträtt på... Och trots att jag vet att självporträtt kan vara så mycket mer än en bild på ansiktet, så har jag brist på idéer på den fronten. Med allt det sagt skickar jag ändå upp en bild. Med bokhyllan som bakgrund eftersom böckerna ändå definierar mig en del. Och det roligaste med detta temat är ändå att om alla lägger upp en bild på sig själv, så kan man få ett hum om vem det är man kikar in hos om söndagarna!


Angående förra veckans tema var det riktigt roligt att se hur olika bilden uppfattades. För en del var den inte alls vinter, medans andra som är vana vid samma typ av vinter som jag, direkt såg vad jag strävade efter. Jag gillar fortfarande bilden som den är och tycker att snön är perfekt placerad där den är. Hade jag kunnat skulle jag testat med ett kortare skärpedjup, men som det är nu är all snö tyvärr försvunnen. Maybe next year...

10 kommentarer:

  1. Ett känsligt och fint porträtt!Jag tycker du har lyckats utmärkt!Inget konstlat, rakt på med vackert ljus och färgton.Tycker alltid det är så fint med fräknar. Försöker övertala stora dottern till ett liknande bild som ditt. Men hon vill så gärna spackla bort sina fina fräknar.
    Det ända jag skulle tänka mig att ändra är att dra ner ljuset en aning på höger sida.Skulle kunna tänka mig lite mer hudstruktur även här.
    Precis som du skriver höjer bakgrunden. tolkade precis som du skrev!
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Å, vilket fint självporträtt! Känslosamt, representativt, och VACKERT! Kan inte tänka mig ändra en enda sak med denna bild <3 Underbart, o bra vågat!

    SvaraRadera
  3. Jättefint självporträtt tycker jag - ljuset är kanon och jag gillar din lite fundersamma blick! Fint efterarbete också. Bakgrunden bidrar mycket till känslan, alltid kul med lite mer kontext.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!

    Jag var inne här och kikade redan igår - blev nästan lite rörd. Eller rättare sagt; jag blev det! :-)

    Eller be-rörd, kanske är ett ännu bättre ordval. Dina ord först, som jag så väl känner igen mej själv i, och sen porträttet... Det är så FI-I-I-INT!!!

    Jag har fortfarande inte hittat ord till att beskriva vad jag känner inför det, men det behövs kanske inte...? Bra bilder ska beröra, och det gör verkligen denna!!!

    :-)

    SvaraRadera
  5. Tänk hur man kan uppfatta sig själv och jag känner igen mej så.

    Men tycker du är så naturligt fin, inget konstlat.

    Hoppas du kan ta till dej det!

    Känslosam vacker bild på dej.

    Må så gott.//Lissen

    SvaraRadera
  6. Therese, (nej fortfarande ingen approstrof på datorn) Du är så naturligt fin. Wow, din blick säger allt. Inget konstlat. Jättefint!

    SvaraRadera
  7. BRA bild. Även om du inte direkt ville vara med på kortet märks det inte, du har blicken rakt in i kameran - ser väldigt naturlig ut! Bra jobbat och precis som du säger passar det perfekt med böckerna bakom. Jag blir verkligen imponerad av alla självporträtt denna omgång, känner att jag nog skall jobba mer med ditt.

    Tycker om att det är ett av ögonen som tittar in i kameran och det andra lite snett bakom - BRA!

    Hopp är ju nästa tema och du får väl ta med kameran till badmintonbanan! Min grej var basket - det var liksom inte motion det var bara kul - fast jag vill lova att man både hade träningsvärk och blåmärke.

    Mac Donald blir det väl idag med all 3 tjejerna , och dina rosa "sommarskor" passar perfekt på detta sportlov - hade nämligen framme alla sommarskor till ungarna idag (20 par) för att prova. Jag älskar också loppis!!!

    Håller med LissenTo - du är verkligen naturligt FIN, på kortet!
    Och så håller jag med dom andra också om både ljus och stämmning i bilden - BRA säger jag bara igen.
    /MB

    SvaraRadera
  8. Lite lik mitt eget självporträtt så då kan det ju bara bli ett MVG på den här bilden :-D Skärpan sitter där den ska och färgmässigt är det klockrent för denna typ av bild.

    SvaraRadera
  9. Nej, nej, nej du har varken en ful näsa eller trötta ögon! Jag älskar din bild! Den är enkel, avskalad och naturlig! Dessutom har du fått till en jättefin färgton.

    Älskar dina fräknar också ;) Önskar att jag hade sådana!

    SvaraRadera
  10. Underbart! Du har absolut ingen ful näsa och trötta ögon? Glöm det, du är hur vacker som helst! :D Det här porträttet är heeeelt perfekt som det är! Du får ett stort MVG av mig med.

    SvaraRadera