torsdag 3 mars 2011

The Secret Life of Bees av Sue Monk Kidd

I den amerikanska södern bor Lily tillsammans med sin pappa som inte verkar älska henne ett dugg. Hennes mamma dog när Lily var liten, någonting Lily har otydliga minnen av, och sedan dess är det Lilys svarta "nanny" Rosaleen som tagit hand om henne. Året är 1964 och man har just skrivit under the Civil Rights Act, som bland annat tillåter de svarta att rösta. Rosaleen bestämmer sig för att registrera sig men råkar i trubbel med några av de värsta rasisterna i stan där de bor. Lily bestämmer sig för att hjälpa Rosaleen och samtidigt rymma hemifrån. De hamnar hos tre svarta systrar - August, June och May, som pysslar med honung och bin...

Det här är en bok helt i min smak. De bästa böckerna tycker jag är de som får en att glömma att man sitter på ett tåg klockan sju på morgonen på väg till jobbet, och som istället får en att tro att man är en del av det som utspelar sig mellan pärmarna på böckerna. Det spelar ingen roll om man "bara" förflyttas till en annan del av Lund, eller om man tror att man är på en båt på väg till Grönland, bara det är trovärdigt! Den här boken får mig faktiskt att tro att jag är i South Carolina på 60-talet, i värmen, bland dofter och udda karaktärer. Jag köper hela grejen rakt av. Den är skriven med humor fast den faktiskt tar upp flera jobbigare ämnen, och trots att den är lite sorglig också så är det en feel good-bok som jag har haft svårt att lägga ifrån mig.

Det är ju det här jag önskar att alla människor fick uppleva: att vara med om historiska händelser, att besöka nya platser, att vara någon annan och känna något annat för en stund. Varför kan inte (t.ex.) mina elever förstå hur mycket de missar genom att inte läsa...?

1 kommentar:

  1. En av mina favoriter! Nästa sändelse till dig får nog bli filmen.

    SvaraRadera