lördag 5 mars 2011

Janis den magnifika av Johanna Nilsson

Så, det här är boken jag valde att läsa efter den förtrollade boken om den amerikanska södern. Jag köpte den på adlibris bokrea för en tjuga och det var väl för väl att jag inte la mer pengar på den. Jag brukar tycka om att läsa ungdomsböcker lite då och då, dels för att hålla mig uppdaterad, men också för att de tar så lite tid att läsa. Jag har alltså inte lagt mer än tre tågtimmar av mitt liv på att läsa denna bok, vilket också är ett plus. Sedan tar det positiva slut.

Johanna Nilsson har skrivit bl.a. Hon går genom tavlan och ut ur bilden, som är en jättebra bok. Denna boken däremot, som handlar om Janis som snor sin brorsas bil och åker till Norrland för att hitta det ultimata efter att hennes bästa kompis skjutit sig själv och sju andra i en skolmassaker........ den är inte så bra. Alls.

Efter att ha läst The Secret Life of Bees skrev jag att de bästa böckerna är de som får en att glömma bort var man är, som förflyttar en i tid och rum. Janis den magnifika känns ytterst krystad. Att Janis bästis skjuter sju elever och sig själv, att Janis snor sin brorsas Jaguar och drar till Norrland (när hon dessutom är 17 år och inte har körkort, och därför måste ha en bror som lärt henne köra bil vid 12 års ålder), att hennes föräldrar är så frånvarande att de inte bryr sig.... Plus människorna som hon stöter på.... Det är så krystat så det blir ointressant.

Nä, jag får be och avråda er från att läsa just denna ungdomsbok om ni är sugna på nåt kort och snabbläst.

1 kommentar:

  1. Känner igen det där med kompisar och lusten att infoga mamma i den gemenskapen. När Linn har kompisar här fantiserar jag alltid i förväg om hur skänt det ska bli att kanske få lite tid för sig själv medans barnen leker snällt men tänk det slutar alltid på samma sätt - dom vill helst vara där jag är och allra helst ska det göras något som jag är involverad i....
    Men det kanske blir bättre med åren?

    SvaraRadera