lördag 19 mars 2011

Albert Cuypmarkt

I närheten av Davids och Jans lägenhet i De Pijp, Amsterdam, ligger Albert Cuypmarkt, en marknad som rekommenderas om man är sugen på.. tja lite allt möjligt. Ost. Färskpressad juice. Tyger. Blommor. Inredning. Våfflor. Kläder. Souvenirer. Grönsaker. Fisk. Choklad. Inneskor i form av traditionella holländska träskor....


När David kom och hälsade på första gången efter att han flyttade till Amsterdam, hade han med sig ett paket stroopwafels. P älskade det, jag tyckte det var vedervärdigt. Så fruktansvärt sött och slibbigt. När vi nu var i Amsterdam själva, tipsade David om att vi skulle köpa färska stroopwafels på Albert Cuypmakt när vi nu ändå gick förbi på väg in till Waterlooplain (loppisen inne i "stan"). Lyckan var total för min käre make. P köpte två som han hade tänkt kränga själv, men jag erbjöd mig att smaka... Och visst var de söta, men ååå så mycket godare när det var färska! Jag är inte svårövertalad att köpa en även nästa gång vi åker till Amsterdam.


Marknaden är kanske lite som "vilken som helst", fast allt är ju på holländska, och bara det är ett stort plus i kanten! Att vi dessutom hade tur med vädret och strosade runt i 14 plusgrader och solsken gjorde ju inte saken sämre, precis! Underbart är vad det var, helt underbart! När man kommer hem till en ynka plusgrad är det ganska lätt att längta tillbaka.


When can we go back?!

6 kommentarer:

  1. Ovant, men snyggt, att se lite tydligare färger på kläder som du har :)

    SvaraRadera
  2. Extra roligt att du säger "som du har" på min blogg till Patriks kläder. Särskilt som det faktiskt ÄR mina kläder han har, både mössan och halsduken :-D Han har tagit över dem :-D :-D

    SvaraRadera
  3. Han menar kanske att jag inte har några färgbilder på min blogg. :)

    SvaraRadera
  4. jamen det fattar jag väl. Men "du" är ju inte DU utan JAG. Ju.

    SvaraRadera
  5. Underbara färger! Ser ut att ha varit en suverän resa :D...gillar verkligen sådana marknader! Vackert att se på (åååå, ljuvliga tulpaner), mycket att fota...för inte att nämna mycket gott att äta <3...o 14 grader...*suck*

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt. Stroopwaffels är sjukt goda. eller De höra i alla fall till. Det svider i tänderna men man SKA äta dem när man är i Holland!

    SvaraRadera