söndag 27 mars 2011

Avund

Veckans tema52 är avund. Jag har tänkt och tänkt och tänkt och jag kan inte komma på vad jag ska komma på för motiv för att gestalta detta. Jag känner mig inte ett dugg avundsjuk, inte på någon eller något, och det tycker jag är ganska skönt. Jag googlade "avund" förut och hamnade på en ordspråkssida där det fanns en massa smarta .. ja, ordspråk.
"Avundsjuka är en förolämpning mot en själv"
"Avund är att se vad andra har istället för att vara tacksam för det man själv har"
"Du kan inte vara avundsjuk och lycklig på samma gång"
Är det inte ganska stort egentligen att ha kommit så långt att man inte känner av det där längre? Jag må klaga på mycket, men till syvende och sist handlar det alltid om att man själv får ta tag i sitt liv och göra någonting åt det man är missnöjd med. Jag kan till exempel tycka att det verkar lyxigt att jobba i stan eftersom man då slipper åka så förbannat mycket tåg hela tiden, men jag är ändå snarare tacksam för att jag har ett jobb, och dessutom har jag gjort något åt pendlandet eftersom jag sagt ifrån att det får vara nog. (fast jag får tillägga att rektorn i fredags sa att han räknar med att ha mig kvar i höst, och det är ju smickrande, och ganska lockande, att faktiskt någon vill ha kvar en!) Därför är jag inte precis avundsjuk på det heller... 

Vad jag skulle komma fram till är att det är svårt att få det där på bild.... Jag tror jag får utnyttja mina barn senare i veckan, för där finns det avundsjuka, ska ni veta! 

5 kommentarer:

  1. Va skönt att inte känna avund...tror jag själv inte har vuxit såpass; har stunder av MILD avund nu som då. Men helt klart inte som det var när man var ung, iaf :D

    Ser fram emot din tolkning!

    SvaraRadera
  2. Jamen, precis!!! Du har så rätt i varenda stavelse - och faktiskt så har jag också blivit tillräckligt gammal för att kunna känna så där. :-) Det är verkligen SKÖNT att kunna se på sej själv istället för på det som andra har, och därmed också kunna se att det finns lösningar på problem istället för anledningar till avund.

    Och jag avundas inte heller någon av oss temadeltagare inför nästa söndags utmaning! Högmod tror jag blir ännu besvärligare än avund att få på bild!? 8-X

    Kikar in här igen under veckan och ser hur det går med dina barns avundsjuka! ;-)

    Ha det härligt!!! :-D

    SvaraRadera
  3. JAg känner mig faktiskt lite avundsjuk på en gammal klasskamrat jag hade i högstadiet. Jag såg henne på teve i det här programmet "En unge i minuten", hon är barnmorska på väserås lasarett. Avundsjuk på yrket inte på att hon får vara med i teve. Men en konstig avundsjuka, jag blev glad att se att just hon var barnmorska också!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag kanske känner avund på söndag när jag ser hur alla löst tema "högmod" men annars förstår jag den där känslan precis. Jag är nog inte så väldans avundsjuk jag heller, så jag hade stora problem med hur jag skulle lösa detta. Huliganbarnen är inte så särdeles avundsjuka de heller.

    SvaraRadera
  5. Jag är avund på dig, tyvärr finns det et litet litet korn som ligger och retar med avund hos mig ännu - men en dag blir jag nog så pass vuxen så det försvinner....
    Läser att alla (i alla fall många) har svårt för näst veckas tema, jag tog en i mina ögon perfekt bild till temat men problemet är att hon som är på bild sagt att den inte får läggas ut på nätet... skulle man kunna maila den runt till er alla om jag nu inte får fatt i en annan bild....?

    SvaraRadera