söndag 2 januari 2011

Julläsning

Jag hade optimistiskt nog med mig fyra böcker till Gran Canaria. Och tre tidningar. För mig tog det några dagar innan jag kunde slappna av tillräckligt för att kunna börja läsa böcker, så på flyget ner avhandlade jag en gammal Mama som jag inte hunnit läsa hemma. Sedan läste jag ut Murakamis Kafka på stranden, som jag fick i födelsedagspresent av mina kollegor men som jag slutade läsa någonstans mitt i eftersom jag var tvungen att ta itu med kurslitteratur istället. Den får en trea. Den var udda och det var kul att läsa om något annat än västerländer, dessutom är den snygg, men det blir ändå bara en trea. En stark.

Sedan började jag med Atkinsons Started early, took my dog, och trots att jag längtat efter denna boken i ett halvår, och trots att den började precis som hennes böcker brukar, och trots att hon är min favoritförfattare, så tog det mig 80 sidor innan jag kom in i den. Fast i ärlighetens namn berodde det nog mest på rastlöshet från min sida, jag hade helt enkelt ingen ro att sitta still och läsa. Låter inte det konstigt, med tanke på att jag var på semester? Jag vet inte vad det är med mig.... Hur som helst, när jag väl kom in i boken var det som vanligt väldigt tråkigt att veta att den snart skulle ta slut och att det kommer dröja minst ett år eller så innan de små ledtrådar om fortsättningen som man får serverade får en upplösning. Det är inte hennes bästa bok, dock, utan det är en stark trea där med.

När jag väl avslutat mina två böcker hade P läst ut de han hade med sig och hade börjat på den jag hade tänkt läsa. Och pappa hade avslutat de böcker han hade med sig och hade lånat min fjärde bok.... Så jag läste en ny Mama och min Family living, och sen började jag på en av Ps böcker, nämligen Blodläge av Theorin. Såååå bra! En stark fyra. Han är fenomenal på att skriva spännande med ett vackert språkbruk. Inte ofta man läser så välskrivna "deckare", underbart!

Och nu, med en vecka kvar till jobb (*suck*) blir det till att antingen kasta sig över kurslitteratur, eller också plocka upp en ny skönlitterär bok... Är valet svårt, tror ni?

2 kommentarer:

  1. Läs den översta - den är så bra att man streckläser den ;)...

    SvaraRadera
  2. *suck* Önskar jag hade en vecka kvar...börjar praktik imorgon, så inte blir det många böcker lästa här, inte :P. O, själv skulle jag (ärligt talat) välja kul bok först...arbete sedan. Men med nyåret just påbörjat kanske jag skulle testa det i motsatta ordning ;D...kanske, dvs!

    SvaraRadera