söndag 30 januari 2011

Igår

Det blev ganska tyst här på bloggen efter min önskan om att få åka någonstans igår. När P steg upp luftade jag nämligen mina tankar på Universeum, och han var inte sen att hänga på. Halvvägs upp såg jag att batteriet till kameran var nästan dött. Likadant med vår lilla kamera. Och bådas mobiltelefoner. I en perfekt värld skulle man inte behöva ladda saker för att de skulle fungera. Men det är i varje fall ett tecken på att resan till Göteborg var helt spontan..!


Så, levde det hela upp till hajpen? Svar nej. Vi fick en sen start och kom fram lagom till lunch, och som på alla ställen är lunchpriserna lite tilltagna. Maten var i och för sig som normalt, men drickat kompenserade för det. 25:- för en halvliter Ramlösa, 15:- för tre deciliter mjölk. Och jag som trodde det var dyrt på Pressbyrån... Och hur tänkte man när man byggde den här matanordningen? Småbarnsfamiljer till max och ingen ljudisolering alls? Hade jag inte redan haft tinnitus hade jag säkert fått det igår.

Och sen gick vi in. Och högst upp finns akvariet med HAJARNA! Coolt, så klart. Men jag är ändå lite besviken för jag hade fått för mig att det skulle vara större. På Tropikariet i Helsingborg har de också en stor tank där de har ett par hajar. Visst, den största hajen i Götet var ju grym, men ...

Regnskogen var fuktig, men samma sorts apor härjar fritt på nämnda Tropikariet.

En baksida till att ha rest lite och sett en del, är att man tycker att många andra saker är så små. Som det här.
När vi var i Las Vegas var vi nämligen en sväng på Mandalay Bay, och de har ett rätt grymt akvarium, kan man säga. Spana in länken. Dessutom besökte vi på samma resa Sea World i San Diego. Kolmården blir aldrig detsamma igen....


De två våningarna med experiment var uppskattade av barnen, men återigen; i Malmö finns Malmö Museer med liknande grejer till ett inträde av 40:- per vuxen och 20:- per barn. Ska man åka och leka och experimentera lär det vara dit man tar sig även fortsättningsvis.

Och nu när jag klagat klart och talat om allt som finns på kortare avstånd, så kan jag ändå sammanfatta resan som att vi alla är nöjda. Fattigare på pengar, men rikare på erfarenhet. Vi vet att vi inte åker t&r till Göteborg bara för Universeums skull någonsin igen, och vi vet att om vi är i Göteborg av någon annan anledning så finns det andra saker som vi hellre gör än åker till Universeum.
Bra så!

Och tillägg: Barnen hade jättekul!

4 kommentarer:

  1. Oj, jag som alltid varit så sur för att tiden aldrig räckt till till ett besök på Universum de ggr vi varit i Götet... vi får väl se om vi hinnar-vill-orkar hitta dit när vi är i Götet i sommar

    SvaraRadera
  2. hehe men duuu, vi är nog rätt kinkiga! Barnen hade jättekul, så det var ändå värt resan ju :-) Det var nog bara vi vuxna som blev besvikna!

    SvaraRadera
  3. Men, säkert kul att komma sig ut o se nåt nytt, iaf :D Underbart foto på maneten...wow!!! Förresten, så var väl alla ställen ni såg under samma 'tak'? Tänk vad slitsamt att fara runt till olika platser för att se allt det där, så kanske man har nytta av Universum om man vill se en blandning av lite allt ;)

    SvaraRadera
  4. Jaaaa, visst är det så Tezzie, men 50 mil t&r är lite långt att köra för att få allt under ett tak.... Men som sagt, vi är lite kinkiga ;-)

    SvaraRadera