söndag 21 februari 2010

New World av Gillian Cross

Ända sedan jag läste den där fantasy-kursen i somras har jag varit väldigt sugen på att läsa New World av Gillian Cross. Så när den var en av böckerna som såldes ut för 15:- på biblioteket häromdagen blev jag jätteglad.

New World handlar om Miriam som tillsammans med pojken Stuart ska testspela ett nytt realityspel innan det släpps på marknaden. De får absolut inte ha någon kontakt med varandra utanför spelet och det är strikt förbjudet att berätta om vad de gör för någon. Samtidigt får en annan pojke i uppdrag att försöka knäcka spelet utifrån. Vad han inte vet är att han blir medhjälpare till att utsätta Miriam och Stuart för alla deras värsta mardrömmar.

Upplägget och idén kändes spännande, tyckte jag. Även om boken skrevs 1994 och därför kanske inte riktigt känns helt uppdaterad (numera är väl realityspel inte särskilt hett, eller har jag bara blivit gammal?) så kändes det ändå som att det kunde bli lite spännande. Tyvärr stannar denna ungdomsbok ganska mycket på ytan, och jag vet inte om det är så att ungdomsböcker förut hade lite "press" på sig att inte bli för långa? Numera är ju inte det ett problam, ta Harry Potter eller Twilight, till exempel, de är ju hur långa som helst! Ibland kan jag tycka att böcker skulle tjäna på att kortas ner lite (typ Snabba Cash), men den här hade istället tjänat på 150 sidor extra, bara för utrymmet att verkligen kunna gå på djupet. Nu är inte jag 14 längre (även om jag ofta känner mig så) och jag har tyvärr en klass där bokläsning inte förekommer, så jag kan inte ge en bild av hur ungdomar skulle uppfatta boken, för faktum är ju att den inte är skriven för 32 åringar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar