torsdag 11 februari 2010

Fryser än

Det blev en riktigt trevlig dag av det hela idag faktiskt. 12 av 14 elever följde med och alla utom en åkte skidor mer eller mindre hela tiden. Jag och kollega SB stod för matning av vilddjuren samt vaktning av väskor och allmänt hurtiga tillrop. Jag är dessutom klassens mamma - lånar ut vantar, spänner pjäxor, vinkar i backen och kramas lite i allmänhet. Ett trevligt litet extrajobb.

Många skolor var det som var ute och åkte i backarna idag, en bruten arm fick jag se, dock inte i vår klass. Eftersom en skola helt hade ockuperat värmestugan blev det inget Monopol, vi hade helt enkelt ingenstans att spela. 5,5 timmar har jag stått i kylan under dagen, de sista två timmarna kände jag inte av mina tår, men det gjorde inte så mycket. Jag känner dom nu... fast nu är jag så frusen så jag skulle kunna tänka mig att ta ett bad; jag som aldrig badar i badkar! Jag tänker dock inte göra det ändå utan faktiskt ska jag ta min nu igen rinnande näsa och gå till sängs. Ja, ni läste rätt. Klockan är inte ens åtta och jag tänker gå och lägga mig! Det är ju en dag i morgon också, och morgondagen bjuder på ytterligare ett nationellt prov i svenska. Det är nästan lika utmattande för mig som för dom, de här proven, mycket för att deras svenska ordförråd är ganska bristande och man måste nästan vända ut och in på sig för att förklara ord som "vanliga" svenska elever har mer eller mindre gratis sedan tidigare.

J1 sa fressten igår att "dina barn på jobbet tror att du är en fröken, men det är du ju inte, du är ju min mamma!" och så skrattade hon. Sötisen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar