söndag 7 februari 2010

Galet, Herr och Fru Svensson!

Oj vad vi har pratat och pratat om att åka någonstans. "Vart vill du åka? När kan vi åka? Hur länge ska vi åka? Har vi råd att åka?" Frågorna hopar sig. Det är snart ett år sedan vi åkte iväg till Gran Canaria. Tänk, ett år har redan gått, det känns som några månader sedan, bara. Och inte visste vi när vi åkte ifall vi verkligen skulle gilla GC heller. Är det verkligen vår grej att åka tillsammans med halva resten av Sveriges befolkning till Kanarieöarna, liksom? När vi åkte därifrån fyra veckor senare var vi väldigt nöjda med vår månad. GC har mycket att erbjuda förutom sol och bad, faktiskt. Jag blev till exempel väldigt kär i Las Palmas. Även Puerto de Mogán var en höjdare. Men ändå sa vi att, nä, hit kan vi åka igen när vi blir pensionärer, nu har vi ju varit här och det finns så många andra ställen vi vill besöka i världen.

Så satt vi då där på Friday's i fredags och pratade om resor igen. Som lärare får man gilla läget och åka när man har lov, vilket betyder dyyyyra resor. Och jag som känner att en vecka, det är inte mycket att komma med, då kan man nästan lika gärna vara hemma. Dessutom brukar det bara skilja tre-fyra tusen om man åker två veckor istället, så då är det ju dumt att inte åka två veckor. Men när har man tid med det som lärare?

Ni ser vart det hela lutar va? Vi insåg att julen nog var bästa tiden att åka. Och vill man åka kring jul måste man åka nånstans som tar lite tid. Men inte för lång tid, vi kan ju inte åka till Thailand två veckor (varför kan vi inte det, det är det ju så många andra som gör? Bara för att vi var för 8 veckor när vi var där sist?), för jobbig flygresa med småbarn.... Ja, då återstår ju Kanarieöarna om man ska komma undan utan att bli utblottad på köpet.

Under året som nu kommer ska vi därför snåla en del [tillägg: en hel del!] för att betala av resan som vi just bokade. Vi kommer dessutom fira självaste julafton på Gran Canaria! Hur mycket mer Sällskapsresa kan det bli?!?!? Och ja, vi ska till Amadores även denna gång. Jag som är emot att åka till samma ställe twice. Det blir inte samma hotell som sist, dock. Men det finns både fördelar och nackdelar med det. Vi vet ju vad vi får, och, vi vet ju vad vi får. Och även om det är 11 månader tills vi åker så tycker jag att det är strålande att veta att man har en resa att se fram emot! Nu gäller det bara att övertala släkten att hänga med.......

5 kommentarer:

  1. Underbart härligt!!
    När åker ni??

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte värme, jag gillar inte att flyga, jag gillar inte solen, jag gillar inte traditionella semesterorter och jag gillar snö och vinter. Ändå så tyckte jag det var skitskönt när jag och den dåvarande var på Las Palmas över julen 1995 i en vecka, när det var snö och under -20°c hela veckan hemma. Det var lagom varmt med runt 20°c varmt där och svalare kvällar. Så vad skönt att ni åker! :)

    SvaraRadera
  3. Åååå...va trevligt med resa att se fram emot :D

    SvaraRadera
  4. Marie - vi åker 15-29 december.

    ARAR Jerker - Ja, det ska bli jätteskönt! Du ser, ibland kan jag erkänna att snö är lite vackert och du kan erkänna att lite sol är lite skönt.... ;-) och Las Palmas.. Me love!

    SvaraRadera