måndag 22 februari 2010

Fångat byte av Janet Evanovich

I början av förra veckan var jag lie sugen på något lite lättsamt. Ja ghade läst tre svarta ryggar på raken och kände för nåt lite färggladare. Ja, för jag har ju färgsorterat våra böcker nu, så jag letar titlar beroende på vilken färg jag känner för. Det är faktiskt så att de flesta böcker passar bra med färgen de har på omslaget, vilket inte borde vara förvånande eftersom man nog brukar tänka helhet när man marknadsför en bok. Så, lite lättsammare än svart men inte så lättsamt som rosa, är lika med en gul bok.

Det tog mig ungefär halva boken innan jag fattade att detta är en del i en serie böcker om samma människa. Inte för att det spelade någon roll, den funkade utmärkt som fristående bok också. Handling? Stephanie Plum är prisjägare, får ett fall som ska lösas och stöter på lite konstigt folk på vägen. Egentligen skulle det väl kunna räknas som en deckare, fast kanske mer en chick lit-deckare? Tjejen är snygg (så klart, springer runt i cykelbyxor och sport-BH), killen hon är kär i är het, saker sprängs i bitar (hon är ju tuff också) och alla poliser i kåren hjälper henne så fort hon viftar på lillfingret.

Om man just har skrivit att To kill a mockingbird är en av bokfavoriterna, så ska man kanske inte erkänna att sånt här "skräp" tilltalar en. Men se det är ju det som är tjusningen med böcker! Man får uppleva så mycket (utan att behöva göra nåt annat än att vända sida) och av så olika karaktär, och det ena behöver inte utesluta det andra... Jag gillade boken, men skulle för den sakens skull aldrig få för mig att läsa de andra delarna. One is enough.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar