onsdag 9 december 2009

7 jobbedar kvar...

Jag längtar till jullovet! Och tänk, efter jul är det inte ens sex månader till sommarlovet!

Undrar om jag får fortsätta på IV i höst eller om det blir nytt jobbsökande i vår? Jag både vill och vill inte vara kvar. Jag vill eftersom det är ganska fritt på eftermiddagarna, jag har inte massor att rätta som på grundskolan. Och det finns mer pengar att röra sig med i skolan på IV jämfört med grundskolorna. Man får en himla bra kontakt med eleverna och det är väldigt roligt att arbeta så nära dem, och det är också skönt med ett litet team lärare eftersom man då har lättare att genomföra saker som man beslutar om, det är liksom inte så många som kan sätta sig på tvären.

Jag vill inte ha jobbet eftersom det tar enormt mycket på krafterna att hela tiden försöka motivera människor som inte kan motivera sig själva, att göra någonting. Det här är elever som inte har några framtidsdrömmar, inte har någon motor att göra någonting själv. Och jag förstår dem på sätt och vis! Men det är som sagt oerhört påfrestande att aldrig kunna göra ordentliga planeringar och genomföra dem och få resultat som visar att det händer något. Sedan är det det där med ett litet team; det är ju inte bara trevligt.

Jag tror att fördelarna överväger ändå. Särskilt nu när ungarna (mina) är så små. Man vill liksom hellre ha fritid med dom när man kommer hem än att ha ett arbete som är jätteupplyftande. Det tycker jag faktiskt. Jag skulle hellre arbeta på ICA än behöva vara superbusy när jag kommer hem. Jag är ju inte direkt nattuggla heller, så att göra arbete på kvällen är inte alls min melodi. Bla bla bla.

För övrigt känner jag att det enda jag kan komma på som jag önskar mig i julklapp är en övernattning på hotell med P. En natt på nåt stort, halvlyxigt hotell, någon annanstans (Köpenhamn, Barcelona, Göteborg, Eslöv?!) och med barnen hos någon som tycker om att stiga upp senast klockan sex på morgonen... Det önskar jag mig verkligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar