fredag 16 mars 2012

Tips

Jag har fått höra, faktiskt från flera håll, att jag och Patrik är ganska duktiga på att hitta på saker med barnen. Det är inte alltid så lätt att göra något med barnen, vilket är en anledning till att jag älskar stugan - där behöver man inte göra något, bara hänga eller kratta. Det ger sig liksom självt, medan när man är hemma så blir det mycket plock och städ, någon varken vi eller ungarna uppskattar. Så om man känner för att göra något här i krokarna har jag följande tips, som jag tänkte att jag kunde dels dela med mig av, och dels fylla på om jag kommer på någonting mer.

Soliga dagar är det inget som slår Malmö Folkets park. Där finns allt möjligt för en riktig heldag. Bad i fontän, pyssel av olika slag som anordnas av parkpersonal, en minidjurpark, ponnyridning, stor lekplats, teaterföreställningar riktade mot barn, ett terrarie (som visserligen kostar lite men kan vara kul att besöka ibland), och karuseller. Galet bra ställe, det där.

I Lund finns så klart Stadsparken, men det enda man gör där är att mata ankorna och leker på lekplatsen, så det är inte riktigt en heldagsutflykt, kan jag tycka. Trevligt i lagom doser.

Dessutom har vi ju Botaniska trädgården i Lund, vilket då blir ganska mycket springa runt och titta på växter. Men man kan ju också gå in i huset, vad det nu heter, och då blir det lite mer spännande eftersom det finns olika rum att gå in i, t.ex. den med regnskogsväxter.

Bästa museet ever är Malmö museer. Ja, visst, vi har varit där många gånger, men barnen tycker det är roligt ändå, och det är huvudsaken. På slottet finns det fiskar och nattdjur, och olika utställningar (som vi oftast tycker är intressanta men som barnen springer förbi). På Sjötekniska museet har de olika fordon, man får t.ex. gå in i en ubåt och kolla läget, eller sitta på en traktor. På ovanvåningen har de experiment, och i källaren finns det en jättefin lekplats uppbyggd med båt-tema. Det bästa med hela grejen är att dessa två museer (och ett par till) går på samma biljett, så man kan gå mellan byggnaderna hur man vill under dagen. Dessutom kan man åka lite spårvagn på sommaren för en billig penning. Köper man sedan årskort, som vi har gjort, kan man för 150:- (eller nåt i den stilen) gå gratis hela året. Helt perfekt!

I Helsingborg finns Tropikariet. Ormar, apor och en hajtank. En väldigt bra utflykt, tycker jag. Skulle det vara soligt kan man ju dessutom ta sig till Sofiero och gå en sväng i slottsparken. Där finns en liten labyrint och massa ytor att springa på för ungarna, och själv kan man ju få njuta av något annat än det gamla vanliga.

I Osby kan man gå på Brio Lekoseum. Jättebra med utställningar av gamla leksaker, tomarnas verkstad i källaren som man kan titta på och leksaker som man kan leka med. Vi lär väl hitta dit ett par gånger till nu när stugan ändå ligger i krokarna, och då är det ju också givet att man kan få en kopp gratis kaffe hos oss om man ändå åker dit och vi befinner oss i stugan. Bara det, liksom!

På Österlen kan man åka ånglok, fast ärligt talat är det rätt drygt att åka hela vägen fram och tillbaka, i alla fall med barn som inte kan sitta still. Glimmingehus är spännande. Ales stenar är mysiga att besöka.

Tosselillla älskade ungarna när Patrik tog med sig dom dit. Själv har jag inte varit där sedan jag var "ung", men  vi har redan köpt biljetter till familjens dag som är den 17 juni, så i år blir det åka av.

Bor man nu i Skåne så har man alla möjligheter att snabbt och lätt ta sig över sundet. Helsingör och Kronborg är jättebra! Vill man spendera mycket pengar kan man alltid ta sig till Köpenhamn med Tivoli och Zoo. Det ska också ligga nåt aqua-grejs där i krokarna som vi inte varit på.

Skånes djurpark funkar fortfarande.

Och just det. Ungarna tycker faktiskt att det är jättekul att vara i Domkyrkan i Lund också. Vi har räknat fönster, letat efter skelett och döskallar (det finns mycket sånt i tavelramas osv), och att gå ner i kryptan är spännande också!

Nu kommer jag alldeles straxt fram till ögonkliniken (sitter i telefonkö), vilket ju var pefekt för jag kommer inte på fler saker just nu. Men som sagt, jag uppdaterar om det dyker upp något mer.
Håll till godo.

3 kommentarer:

  1. Låter som en underbar plats! O, ja...ni ÄR jätteduktiga att göra kul grejs med kidsen :)

    SvaraRadera
  2. Ni är verkligen jätteduktiga och lite synd att vi inte har barn att göra sånt här med...

    SvaraRadera
  3. ...Men du glömde ju roliga Ystad djurpark, där man kan se apor i buskarna, hoppa i höet och ta ett dopp i poolen.....fast det är kanske mormor och morfars grej....

    SvaraRadera