torsdag 8 mars 2012

Läst

Jag har inte uppdaterat bokinläggen här på ett tag. Beroende, så klart, på att jag inte haft tid direkt att sitta ner och tänka. Livet snurrar på så snabbt så det här med eftertanke är tyvärr en bisyssla som hinns med ibland. Som idag, t.ex.

Innan vi åkte iväg på semestern slukade jag Revolt av Suzanne Collins, jag kunde bara inte hålla mig tills jag var i solstolen. Hungerspelstiologin är en jättebra serie böcker för tonåringar, eller såna som mig, som är lite unga i hjärtat. Doch börjar den bra och dippar därefter, men det är ändå ett måste att läsa alla tre böckerna. Som en av mina elever sa - "man kan sluta efter första, men om man läser den andra så måste man läsa den tredje!".

Sedan läste jag Warm Bodies av Isaac Marion - en bok om en zombie som blir kär i en människa när han råkar äta hennes pojkväns hjärna, och plötsligt är han inte längre nöjd med att vara odöd. Han vill leva. Den var okej. Jag tror jag hade lite höga förväntningar, och jag tyckte den var lite jobbig att läsa fastän den egentligen nog inte var så jobbig. Jag kom bara inte riktigt in i den, utan ville mest att den skulle ta slut så att jag kunde fortsätta med en annan bok istället. Jag ser dock fram emot filmen som kommer nästa år!



Efter det gav jag mig på The Blade Itself av Joe Abercrombie. Den boken är första delen i en triologi om bl.a. en torterare, en mördare, en fåfäng fäktare och lite trollkarlar och så. Himla trevlig bok som jag gärna vill läsa fortsättningen på, fast det lär få vänta ett litet tag. Jag kände sen att jag inte orkade ge mig på den tjockaste boken jag hade med mig, eftersom den är 700 sidor lång. Inte för att jag inte ville läsa den, utan för att jag verkligen inte orkade hålla i den i solstolen. Distant Hours får vänta till påsk. 

Däremot läste jag två deckare, Ninni Schulmans Flickan med snö i håret och Kristina Ohlssons Askungar. Den första var den bättre av de två (eller den mest snabblästa eftersom jag inte kunde lägga ifrån mig den, den tog en dag att läsa klart), men egentligen ... en deckare är en deckare, tycker jag. Särskilt svenska deckare. Vad är det som skiljer dem från varandra...?! 

På det hela taget en riktigt bra boksemester! 
Och nu när jag är tillbaka i landet igen lyssnar jag på Harry Potter, sista boken. Spännande värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar