lördag 10 mars 2012

Inlägg 1111

Om man firar inlägg 1111 så måste man nästan lägga in en bild som inte har någonting med resten av inlägget att göra. 


Philip Phillips, min favorit i årets American Idol.
Så, då har jag gjort det. Dags att gå vidare.

Idag har vi varit i stugan i fem timmar och fyra av dessa har vi varit i trädgården och krattat gamla löv och annat halvruttet, samt sågat ner lite av ett träd som blåst ner över infarten. Det kom en lapp om tömning av septitank, nämligen, och jag är lite orolig för två saker. Ett - att de redan varit där men inte kommit åt brunnen eller vad det nu är de ska tömma, och två - att de inte vet var den där tanken/brunnen är och ska ringa och fråga oss. Vi har verkligen ingen aning om någonting som rör detta hus!! Vi har ju fattat så mycket att vi behöver fylla på med olja för att kunna få igång värmen, och vi har (med lite hjälp av min farbror) listat ut var man fyller på, även om vi inte har gjort det än. Det känns nämligen mindre lönt att fylla på med dyr olja när vi ändå inte vet hur man sätter igång oljepannan! Snacka om att vara helt clueless! 

Sen var det då det här med att renovera. Vi har kommit fram till att vi ska fixa sovrummet först. Men hur och var man ska börja....?! Taket har tidigare förstörts av en vattenläcka och behöver målas om. Lätt sagt. Men det är en massa konstiga elsladdar dragna i taket. Vad gör man med dem? Målar över? Och den gamla färgen som börjat flagna? Den måste man ju skrapa bort innan man sätter igång? Garderobsdörrar och lister behövs målas om eftersom de är gula. Inte svårt, bara tråkigt. Golvet ska slipas och målas. Väggarna ska tapetseras om. Jag kan inte tapetsera, men det löser väl sig, däremot är det klurigt eftersom det på ena väggen är skorstens-murstock, d.v.s. sten. Och spånskiva eller nåt. Tapeten där har spruckit av värmen, vilket kommer upprepa sig om vi bara tapetserar rakt av igen. Så hur vi ska lösa det vet jag inte heller. Vi som aldrig renoverat någonting i våra liv, typ.

Om någon har några tips så är det bara att ösa. Vi tar tacksamt emot!

Nu är jag helt slut och ska ägna kvällen åt något så hjärndött som melodifestivalen. Jag och resten av Sverige. Det är rätt skönt att vi gjort så mycket idag för nu har jag liksom haft min helgdag och i morgon tar Patrik med sig ungarna till Malmö och går på museum så att jag får ett par timmar att arbeta på. Det behövs.

3 kommentarer:

  1. Hjälp...det låter jobbigt! Svårt att ge råd då man inte ser ytorna...inte för jag kan mycket om saken, ändå. Går alltid att googla...eller fråga proffs vid mål/tapet affären.

    Men, för att ge lite råd iaf:
    *jo, skulle nog måla över de konstiga elsladdarna i taket...men vet inte om all sorter färg fäster på dem lika bra.
    *skrapa bort alla färgflagor, slipa lätt, damma av, tvätta ytan (helst med målartvätt) och låt torka. Se till att ni använder samma sort färg som den gamla. Grundmåla först och sedan takfärgen.
    *använd ordentligt med tapetklister. Och, skaffa tapet av bättre kvalitet...man får vad man betalar för. Tänk på mönster passning. Alternativ till tapet är glasfiberväv vilket man sedan målar över. Gömmer 'fel' i väggarna, mycket billigare, och enklare att hänga upp
    *alternativ till tapet på skorstensväggen är kakel...
    *golvet gör ni sist av allt, naturligtvis :)

    Lycka till!! Dela gärna med 'before and afters' <3

    SvaraRadera
  2. Google är en renoverares bästa vän ;-)
    Skämt å sido, det låter som att ni har en massa roligt framför er men glöm inte bort att bara vara ibland och njuta av lugnet i stugan

    SvaraRadera
  3. Att det spricker beror nog inte på värmen... snarare på att murstocken är stum och resten av huset är av trä o därmed ett levande material som rör sig med väder och vind (och temperatur).

    Att jag vet detta är för att jag själv är mitt i renovering av köket. Och jag ska lägga mosaik på en bänk som sen ska gå ut över vedspisens murning.... o snickaren sa att där måste jag ha en skarv/fog för det kommer spricka där av just ovan nämnda anledning.

    Och innan ni gömmer nån mur så prata med sotaren för man får inte ha brännbart hur som helst emot nåt som blir varmt. Kan bli så ni får riva upp annars... vore bra tråkigt

    och jag ramlade hit via bloggen "från min vrå av världen"

    SvaraRadera