onsdag 31 mars 2010

Mors dag!

Idag fyller min mamma ett halvt sekel! Hurra hurra hurra! Hon reflekterade över det hela lite granna i bilen på väg hem från Ullared igår, det är rätt mycket som har hänt sedan 1960!

Det är inte meningen att den här bloggen på något sätt ska förvandlas till en viktblogg. Den ska inte handla om kilon hit och dit, eller vad jag äter eller hur jag (inte) motionerar. Men det är ändå så att eftersom det är en grej som jag försöker jobba med, så finns det ständigt i tanken, och därför får jag trots allt fundera högt och ventilera lite.

Mitt förhållande till mat är inte hälsosamt. Mitt förhållande till mig själv är inte heller det hälsosamt. Jag är oerhört självdestruktiv, vilket jag faktiskt inte tror att många vet. Tankarna som maler i skallen ibland är allt annat än hälsosamma. Det intressanta när man börjar "banta" är att man tror att det bara handlar om mat. Det gör det så klart inte. Det kanske inte alls handlar om mat. Inte egentligen.

I mitt fall har jag kommit till insikt om att det handlar om hur man vill behandla sig själv som människa. Andra människor kan man peppa och behandla hur väl som helst, men sig själv kan man slå i spillror utan problem. Att äta och bli tjock är ett sätt att inte ta hand om sig själv, det är ett sätt att straffa sig själv på. Vad är det jag straffar mig för? Jag vet inte. Men det är väldigt intressant att se hur min hjärna börjar fungera på ett lite annorlunda sätt när jag försöker intala mig att jag är värd bättre. Hur jag faktiskt kan bryta tankemönster. Och om jag efter den här veckan - som var som en bestraffning åt mig själv för att det gick så bra att ändra matvanor - kan studsa tillbaka och ganska snabbt inse att det inte behöver vara dåligt att må bra, då tror jag att det kan bli riktigt bra i slutändan. Att framtiden kanske är ganska hoppfull.

Det låter ganska svamligt det här. Jag tänker inte ens läsa igenom det innan jag postar inlägget. Jag har nämligen märkt att de gånger jag verkligen skriver för att skriva av mig, så funkar bloggen som terapi, som att det jag skriver försvinner ut genom fingerspetsarna. Kvar blir en lite lättare jag. Rent psykiskt.

3 kommentarer:

  1. Ett jättegrattis till din mamma! Hoppas hon hade en fantastisk dag, och visst har det hänt mycket sen 1960. Jag ligger bara 5 år efter din mamma, så jag har nog ungefär samma minnen som henne! (Som när man bara hade svartvit tv! haha!)

    Sen är det ju så att om man ventilerar saker så känns det lättare efteråt. Då har man liksom fått det ur sitt system. Sen går det att bryta vanor, man måste bara bestämma sig och en ändring behöver inte ske vid nyår eller på en måndag eller ens vara helt planerat. Helt plötsligt känner man bara att "nu får det räcka". Så var det med mig och min rökning, efter att ha rökt i över 20 år bara tvärslutade jag för snart två år sen. Det konstiga var att jag hade inte ens planerat det i förväg, jag bara la av. Jag var nästan lite besviken att jag inte ens hade några problem som märkliga abstinensbesvär och sånt.
    Om du kollar min länklista så finns det en länk till "Livet i byn", en jättehärlig tjej i norra Sverige som jag haft kontakt med under många år. Hon har nyligen gjort en enorm viktresa genom en sån där Camebridge-kur och hon har skrivit mycket om det i sin blogg. Även om du inte tänker ge dig på någon sån kur kan du nog få en del goda råd och tips genom att läsa om hennes resa. Hon har skrivit så många kloka ord om det och kan nog vara en inspirationskälla. Tror hon har en speciell etikett för inläggen om sin viktnedgång, annars är det mycket inredning, hundar, hästar och då och då något gott recept! Fina bilder brukar hon ha också!

    SvaraRadera
  2. Oj, min kommentar blev nästan lika lång som ditt inlägg! :o

    SvaraRadera
  3. Ett sent grattis till din mamma! 50 känns långt bort, man kanske inte så hemskt, då jag fyller 40 om ett par veckor *ångest*

    Jo...det där med vikt och självdestruktion är nåt man känner igen. BRA att du har börjat må bättre, och att du kan ändra de där tankarna...tydligen hälsar samma röst på hos mig, men jag har faktiskt börjat inte bry mig så mycket längre. Efter 20-30år av att ha den där rösten hacka upp 'en och försöka ändra på saker genom viktminskning etc, så har 'tjatet' slutat då jag gav mig själv tillåtelse att vara precis som jag redan är! Nå, helt kryad är man kanske inte, då jag inte trivs att fina till mig och vara med på bild och sånt...men vardagen är betydligt trevligare då jag inte längre bryr mig att bry mig :D

    Fast nog skulle man må ännu bättre om man var smalare *suck*...hoppas du fortsätter må bra, hur det än blir med vikten! You go, girl!!! :D

    SvaraRadera