söndag 21 mars 2010

Be careful what you wish for

Så häromdagen när jag gick till bussen tänkte jag att det hade ju varit riktigt najs om det kunde börja regna en dag. Sen ångrade jag mig och tänkte att det hade varit bättre om det regnade en natt. Jo, för då kunde snön försvinna helt, och om det regnade på natten så kunde det vara fint väder sen på dagen. Och ja, jag hade en önskan om att det skulle ske nu i helgen så att jag inte skulle behöva plaska till jobbet. Och ser man på, önskningar kan slå in ibland! Det har nu regnat oavbrutet sen natten till lördag! Fantastiskt. Fast det betyder förstås att någon fick det där om bakfoten, för min önskan var också att det skulle sluta regna när snön var borta. Nåja, man kan inte få allt här i livet, och regn är bättre än snö just nu.

Jag var ute och plaskade med J2 igår när J1 låg sjuk här hemma. Vi var ute och rumlade i vattenpölarna (han rumlade, jag räddade honom ett par gånger), gungade och grävde i sandlådan. Fast när han hade hällt tre hinkar regnvatten över huvudet var det dags att gå in... Mysigt, hur som helst, och skönt att kunna vara ute utan att riskera isfläckar att halka på eller stora snödrivor som han inte kan ta sig igenom.

Förra söndagen var jag riktigt peppad på att åka med J1 till baletten, allt för att få en chans att fotografera lite solsken på havet. Men vad händer då när vi kommer dit? Jahopp, en lapp på dörren om att balettfröken är sjuk. Man kan ju tycka att hon kunde ringa eftersom en del av oss (läs: vi) åker 1,5 mil för att komma dit. Ingen lång sträcka, men en ganska onödig om man ändå bara ska vända och åka tillbaka. Idag känns det inte lika kul att åka dit och det kan ju bero på sagda regn. Kanske jag får ta med mig ett paraply och ta bilder på regn på havet istället...

1 kommentar:

  1. Ja du, man ska vara försiktig med sina önskningar! I december gick jag och hoppades lite försynt på att vi för en gångs skull kunde få en vit jul. Det fick vi, men det var ju lite överdrivet att snön kom vid Lucia och ligger kvar fortfarande! :D

    Konstigt att inte balettfröken hörde av sig, hon vill väl att föräldrarna hör av sig ifall något barn blir sjukt till en lektion? Det känns ju sådär att åka 1,5 mil i onödan, för det var väl bara enkel resa?

    SvaraRadera