torsdag 20 augusti 2009

Magistern av Frank McCourt

Jag har läst ut en bok idag som jag nog nämnde innan.. Vi var på ett atikvariat och shoppade lite i början av sommaren (eller om det var i mitten, kanske) och då snodde jag (betalade jag, givetvis) åt mig den här boken eftersom den hade så snygg framsida.

Insidan visade sig vara bra, eller mer än bra. Jag är ofta dålig på att motivera varför jag tycker på ett eller annat sätt, men i detta fall kan jag säga att jag gillade boken för att den var intressant. Intressant för att även om den börjar i USA på 50-talet med Frank McCourt som nyutexad lärare som känner sig som en bluff bland eleverna, så känns det som att han prickat in exakt hur det känns att stå där framme för första gången och blicka ut över en klass. Duger jag? Gillar dom mig? Kan jag lära dem nåt? Kommer någon berätta hemma hur totalt värdelös min lektion var och vilken bluff jag är? Får jag sparken då?

McCourt visade sig vara en riktigt bra lärare och han skriver underhållande om möten med andra lärare, elever och vardagen. Hoppsan. Det låter lite torrt, lite som något för en lärare. Men jag tycker nog att det är en bok för alla som tycker om välskrivna böcker som handlar om vardag och små ting.

Avslutar dagen med ett citat:
(mannen på bilden är då Frank McCourt)

Vettigt, oavsett vad du vill göra med ditt liv..

4 kommentarer:

  1. Nu har jag förvisso inte läst denna än (tror jag har den liggandes någonstans) men du bör även läsa Ängeln på sjunde trappsteget och Lyckans land. Lysande biografier av Frank McCourt.

    SvaraRadera
  2. Jag är nöjd och glad med att ha nära till jobb, men blir lite avis på dig som hinner läsa. Jag hade varit nöjd om jag hunnit med mina inredningstidningar. får nog gå och bläddra i en nu:) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Mysen - jag ska kolla upp dom, är de i klass med denna är de ju väl värda att läsas :-)

    Helene - precis. det är inte alltid kul att pendla, men det ger en tid till sånt man inte hinner annars. Har nästan hunnit läsa en bok till idag, en kortis iofs, men ändå. De du ;-) Trevlig helg på dig med :-)

    SvaraRadera
  4. De är ju förvisso rätt hemska beskrivningar av hans uppväxt men han skriver på ett så väldigt underhållande sätt att man sitter och fnissar trots allt det hemska. Ängeln på sjunde trappsteget är nog den bästa biografi jag läst.

    SvaraRadera