lördag 15 augusti 2009

Jag trodde jag sa ja till allt

Jag har läst så himla mycket olika böcker på senaste tiden så jag trodde att jag var knäpp som faktiskt gillade det mesta. Jag är inte så himla kritisk när det kommer till kritan, det mesta går liksom ner. Visst, dåligt översatta böcker kan irritera mig nåt enormt, men är bara handlingen okej så brukar även jag sluta störa mig på språket efter två-trehundra sidor. Och okej, är det en dåligt skriven svensk deckare blir jag fruktansvärt frustrerad men jag överlever om bara handlingen går frammåt. Sen att jag har svårt för fula omslag, det är ingen hemlighet, men då brukar jag å andra sidan inte ens komma till den punkten då jag börjar läsa boken. I sommar har jag till exempel läst Bergdorfblondiner av Plum Sykes, som ingick i kurslitteraturen till chick lit-kursen. Den har en snygg rosa/vit framsida så det var helt okej att börja läsa. Språket var väl inte strålande översatt men det gick ändå. De första 150 sidorna svor jag som en bortsbindare för att det var så dålig handling, men sen kom jag liksom in i det där snacket och när den var slut var jag ändå ganska nöjd.

MEN.
Nu har jag läst den sämsta boken på såååå jäääävla länge! Dåligt översatt, dålig handling och ful framsida. Jag hatar Marian Keyes! Jag tror det är tredje boken av henne som jag läst i mitt liv och jag fattar inte att folk kan tycka att hon är bra?! En massa skit är det! Man ska inte veta hur en 500 sidor lång bok slutar efter att ha läst tre sidor. Kom igen, LITE mer finess tack? Jag blir så jävla lack på huvudpersonen som är ett riktigt våp till att låta sig utnyttjas. Finns det verkligen tjejer som är på det sättet? (svaret är givetvis ja, men kom igen brudar, skaffa lite stolthet!) Blä! rent ut sagt.

Tack och lov var det inte helt slöseri med tid eftersom boken kommer vara ytterst användbar till min uppsats, vilket också var enda anledningen till att jag läste ut den. Uppsatsen som ska vara klar i morgon men som jag inte ens börjat skriva ordentligt än. Det gör dock inget för det finns ett andra datum för inlämning och ska jag vara klar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar