fredag 13 januari 2012

Mer Lava och lite jobb som inte känns som jobb

Och efter den långa rubriken kommer detta inlägg ;-)

Lava äter! Inte bara hö och gurka (jag har nu slopat sallad eftersom den inte har någon näring och kan bilda gaser (tack Tezzie för listan!)), utan också sitt vanliga kraftfoder som han inte ätit på en vecka (är det verkligen mindre än en vecka sedan han blev sjuk, galet!). Efter att ha kämpat med vatten i spruta, vatten i flaska som jag tvingat på honom och vätskeersättning, dricker nu Lava självmant ur sin flaska igen! Bra kämpat, Therése, säger jag och klappar mig själv på axeln!

Och så var det då lite jobb som inte känns som jobb-snack, vilket handlar om elevens val 80 minuter fredageftermiddagarna som börjar nästa vecka. 18 elever har valt min grupp som kommer bestå av fotovandringar i Malmö. Första och andra fredagen kommer vi vara i skolan och prata komposition och regler, sedan kommer vi varannan vecka vara ute och ta bilder utifrån olika teman (i grupp) och varannan vecka kommer vi vara inne och diskutera bilderna och vad man kan tänka på/göra bättre för att man ska få ultimat effekt. Jag är verkligen inget proffs utan förväntar mig att eleverna ska vara aktiva och föra bra diskussioner med mig som "samtalsledare", och jag ser verkligen fram emot dessa lektioner där jag kommer att få möjlighet att utvecklas tillsammans med mina elever. Jag känner inte att jag kan fotografera längre, men jag vet reglerna i teorin och jag är pedagog, så jag tänker att det hela kommer att lösa sig. Det ska bli extremt roligt! Jag är alltså otroligt entusiastisk inför vårens lektioner, och jag har börjat hitta tillbaka till flickr där jag i förväg nu startat en grupp där mycket av undervisningen kommer att finnas. Det finns så många otroligt duktiga fotografer (och glada amatörer), varför inte utnyttja internet så mycket som det bara går när vi nu har tekniken till det.  Jag har också funderingar kring om det kanske skulle kunna vara så att man kan bilda en fotoklubb på skolan - om jag får vara kvar i framtiden är det någonting jag skulle kunna tänka mig göra efter skoltid för intresserade elevers skull.

Och på måndag har min älskade gubbe tagit semester från jobbet för att jag ska kunna gå på del ett av två i en fotokurs. Nästa fredag är del två och då har pappa lovat ta hand om barnen på kvällen (eller om det är mamma som lovat att pappa ska göra det...) och jag ser verkligen fram emot det!

Helg!

1 kommentar:

  1. Å, vilka glada nyheter!!! Både att Lava äter och dricker igen (absolut, myyyycket bra kämpat, vännen!! <3), och om elevernas fotovandringar genom Malmö...låter jättekul och inspirerande! (o kan inget annat än att hoppas att du blir biten av fotolusen igen ;D)

    Kul att fara på fotokurs, åxå :) O, heja 'gubben' som stöder sin underbara fru i sitt fotointresse:D

    SvaraRadera