torsdag 1 juli 2010


Jag funderade igår på om man verkligen måste begravas via kyrkan? Alltså, jag har ingenting dont kyrkor som byggnader men jag tycker hela förfarandet med en präst som står och snackar skräp liksom förstör. Jag vill inte själv ha någon där framme som pratar en massa strunt om gud och Jesus när jag ska begravas. För själva begravningen antar jag inte tillhör kyrkan? Jag är inte särskilt kunnig, som ni märker. Jag vill kremeras och eventuellt få en sten rest, fast jag är inte med i svenska kyrkan (surprise) och stenen skulle mer vara för att jag tycker att det kan vara skönt att ha ett ställe att gå till när man vill 'prata'. Om jag är död spelar iofs inte det någon roll vad jag tycker, men jag hör till exempel mormor prata om hur hon skulle vilja att det på något sätt tillkännagavs att hennes man har funnits, ett namn någonstans, och han finns ju i en minneslund.

Det var jättefint igår att barnen hade fått välja varsin låt till sin pappa (jag kan knappt skriva om det utan att få andnöd och kramp i hjärtat och gråta) och jag skulle gärna vilja att hela min begravning var byggd på musik istället för att avbrytas av mellansnack. Kanske det visst var någon som fick tröst av orden prästen sa igår, kanske. Jag tror visst att man kan ses igen, men inte i en himmel med Jesus och gud och blaha blaha.

Jag tänker att Roger nog hade skratta lite åt allt prat om bibeln och det som står däri, men jag kan inte tänka på hur han sitter på ett moln och blickar ner.... jag tror att han hade tyckt att det hade varit komiskt, samtidigt som han nog hade gillat det, att folk bockade och neg framför hans grav... det fick mig att le lite mitt i all sorg igår. Fast om han sitter på ett moln i himlen hoppas jag att han också la märke vill sina två söner igår. Jag blir så arg. Varför tog du inte bättre hand om dig, för deras skull?!

4 kommentarer:

  1. Tur för dig att du känner en kyrkvaktmästare ;)

    Nej, det finns ju borgerliga begravningar också, som du i princip kan utforma precis hur du vill. Googlar du lite så får du exempel.

    Däremot är kyrkan "begravningshuvudman" så de måste ha en lokal att hålla borgerliga begravningar i, vilket inte är i själva kyrkan och i och med att du inte är medlem i svenska kyrkan så får du normalt sett inte begravas i kyrkan heller.

    I övrigt tänker jag som du och din mormor, och jag vet att många ångrar att de valde att lägga anhöriga i minneslund.

    Även om jag inte vet moer om Roger än det du skriver här så förstår inte jag heller varför inte människor som har barn kan ta hand om sig själv bättre, åtminstone för barnens skull.

    SvaraRadera
  2. I couldn't agree more...about everything :)

    SvaraRadera
  3. Borgerliga begravningar finns ju som du redan fått tips om. Men jag vet inte hur det funkar med stenar och sånt.
    En sak jag tyvärr vet av egen erfarenhet när det gäller kyrkliga begravningar är att man kan be en präst att inte ha för mycket "gud och Jesus" i talet, utan bara det som måste vara med efter den kyrkliga ritualen.

    SvaraRadera
  4. Yvonne - Stenar och sånt funkar likadant oavsett begravningstyp.
    Vad det gäller präster och vad de ska säga så finns det definitivt de präster som hade blivit irriterade, även om de förhoppningsvis inget sagt, om de inte fått säga så mycket "gud och jesus" som de velat ha med.

    SvaraRadera