måndag 28 september 2009

Midvinterblod av Mons Kallentoft

Först och främst; vem stavar egentligen Måns med O? Hallå, är det konstigt att ungdomar idag är förvirrade över stavningen när man får stava ord (namn) hur man vill? Nåja.

Först efter 80 sidor började denna bok kännas intressant. Kanske beror det på att jag egentligen inte var upplagd för en deckare, men boklagret har sinat här hemma och inte särskilt mycket återstår. När jag närmade mig sidan 100 var jag med på banan i alla fall, jag brydde mig faktiskt om hur polisen Malin försökte lösa mordet på Bollbengan, han som var utanför hela sitt liv. Men det som berörde mest var skildringen av mördarens barndom. Om det bara hade varit så väl att det rörde sig om fiktion, men faktum är ju att det överallt i världen finns barn som far illa p.g.a. vuxna som av någon anledning bestämt sig för att låta barnet lida för misstag man själv begått. Kan man verkligen bli normal efter att man genomlidit enorm fysisk och psykisk misshandel vid unga år?

När jag hade en sådär 50 sidor kvar började intresset svalna igen. Har jag lust att läsa Kallentoft igen? Tja, kanske till sommaren, när deckare ska slukas. Men tills dess får det bero. Så jäkla bra var den faktiskt inte.

4 kommentarer:

  1. har du läst skumtimmen nu då, av Johan Teorin?
    Jag har fortfarande inte läst ut den men den är grym faktiskt. Sen har ju Jens Lapidus kommit ut med någon ny gangsterbok som jag inte får missa. Lagom komplicerat att läsa om när man inte orkar använde hela hjärnan. Jag varnar dock för att rinkebysvenskan fastnar!
    kram

    SvaraRadera
  2. Nä, jag har inte läst den än. Får ta en sväng till biblioteket nästa vecka tror jag, just nu håller jag på med Rött regn av Lehane, boken som filmen Mystic River baserades på. Har bara läst 60 sidor än men den är bra! Och rinkebysvenska, haha, det pratar jag redan efter en dag med mina elever ;-) Fast den skånska versionen då ;-)

    SvaraRadera
  3. Läs Jonas Karlssons två novellsamlingar istället. Väldigt bra båda två.

    SvaraRadera
  4. Inte istället för Lehane alltså, i stort sett allt han gör är bra.

    SvaraRadera