söndag 20 september 2009

Dead until Dark & Living Dead in Dallas av Charlaine Harris


Jag har inte bloggat om någon bok på flera dar nu. Det beror inte på att jag inte har läst något, för det har jag ju. Men när jag läser på engelska så tar det lite längre tid. Här ovan är i alla fall de senast plöjda böckerna. Detta är då böckerna om Sookie Stackhouse, böckerna som TV-serien True Blood bygger på. När det gäller TV-serien har jag kommit fram till att det inte var något för mig, jag slutade titta efter de första tre avsnitten av säsong 2. När man nu istället läser böckerna är det svårt att inte föreställa sig Anna Paquin som Sookie eller Alexander Skarsgård som Eric.

Handlingen då; Sookie jobbar i en bar och träffar vampyren Bill. Hon är telepat och tycker det är toppen att dejta en vampyr eftersom hon inte kan läsa hans tankar. I första boken blir en massa kvinnor mördade och eftersom vampyrer är som de är är Bill givetvis lite misstänkt. Det löser sig till slut. I bok två anlitas Sookie av vampyrer i Dallas för att läsa tankarna hos några fanatiker som tycker att vampyrer borde gå och dö (igen), och hon hamnar i trubbel, så klart.

Är böckerna bättre då? Ja, jag tycker ju det. Samma personer är egentligen med, fast inte alls i samma omfattning. Ja, egentligen är det väl så att namnen på karaktärerna återfinns, men de har större roller på TV än i boken. Jag gillar att man i böckerna följer Sookie, att de andra inte får så stor plats. Att man får följa hennes tankar kring skeenden. Fast egentligen, om jag skulle klassa böckerna, så känns de som modern tantsnusk. Ibland är det så snuskigt så jag rodnar. Jag menar, bara för att det är en vampyr med i bilden behöver man väl inte beskriva varenda detalj... Hm. Jag är lite tveksam till vad jag tycker. Jag skulle ju inte kalla det GOD literatur. Men det betyder inte att det inte kan vara underhållande..

JAG tycker att Sookie borde dumpa sin tråkiga vampyr Bill och bli tillsammans med Alexander Skars.. ursäkta, Eric, istället. Han verkar mycket farligare och mer spännande, dessutom är Alexander Skarsgård way snyggare än han som spelar Bill. Som sagt. Det är svårt att hålla isär TV-serien och böckerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar