onsdag 1 februari 2012

Ont i axlarna

Är det ett tecken på att man håller på att bli gammal, när man liksom inte riktigt tåler stressen på samma sätt? Jag menar, jag är stresstålig, förutom att jag får blackouter när jag inte hittar rätt papper eller så, men samtidigt vet jag med mig att jag har börjat med den hemska ovanan att dra upp axlarna och liksm spänna mig en massa när jag blir stressad. När elever frågar mig om det finns chans att höja sig i svenska om de bara skriver riktigt bra på nationella proven, drar jag upp axlarna till öronen och känner hur det börjar rycka i mitt ena ögonlock. Naturligtvis är det inte den reaktionen de önskar, men i de fall då det finns elever totalt utan känsla för vad man är kapabel till är det lätt att det blir lite spänt. Framförallt eftersom jag inte på något sätt tycker att det är ett bra och stimulernade sätt att säga "nej, du kommer aldrig få mer än G" - vad har man då att kämpa för? Det ska bli skönt när vi byter till det nya betygssystemet nästa år, det kommer bli lättare att ge rättvisare betyg eftersom det åtminstone finns fler steg på skalan.

Nå, själva grejen var ju då det här med att jag har så oerhört ont i axlarna/ryggen. För att jag spänner mig hela tiden. Och att det är ett tecken på att man kanske är gammal, eftersom det aldrig blev så här förut. Men det kan ju också vara en bra "hint" att man är stressad fast man själv inte tror att man är det. Dags för nationella prov i svenska nästa vecka och hälften av eleverna ligger hemma i kräksjuka....... Optimal grogrund för stress, eller vad säger ni?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar