söndag 5 februari 2012

Projekt Harry Potter

Så ja, jag har ju då läst ut bok #6 i serien om HP, och tänker mig att ta tag i den sista när jag kommer hem från semestern. Jolin och jag pratade häromdagen om att pojkarna i hennes klass gillar Harry Potter, och hon ville gärna se filmerna. Sjäv vill jag gärna att vi ska läsa en kapitelbok tillsammans, istället för att läsa kortare sagor eller spela fia, så det faller sig kanske naturligt att jag försöker få henne intresserad av HP. Vi läste halva första kapitlet igår, men eftersom vi kör varannankväll här hemma så var det min tur att läsa för Jack i kväll, och Patrik är inte så intresserad av HP.

Vad jag märkte när vi började läsa igår, var ett par saker. 1) Språket är ganska komplicerat så man måste stanna upp och förklara en hel del, 2) det är många människor i berättelsen - redan på tio sidor måste man fråga om Jolin är med på vem som är vem, 3) Jolin klarar av mycket mer i bokväg än jag trodde. Så jag funderade och funderade på hur jag skulle kunna göra det lite mer överskådligt för henne, eftersom de flesta karaktärer återkommer hela tiden och då måste man veta vilka de är om det ska gå lite smidigt. Jag googlade på bilder men tyckte inte att jag hittade nåt som var riktigt bra, men sen när jag skulle sova kom jag på den utmärkta idén att vi tillsammans faktiskt kunde rita karaktärerna och göra en liten bok av det. Jolin var genast med på noterna och vi har lyckats producera de första fem personerna som är med i första halvan på första  kapitlet. Dessa fungerar nu som bokmärke i boken, vilket också kommer underlätta när vi fortsätter läsa i morgon. Möt familjen Dursley, professor McGonagall och Albus Dumbledore. Inte helt lätta namn för en sexåring...






2 kommentarer:

  1. Kommer följa utvecklingen med stort intresse :) Pojken-min säger att andra i förskolan gillar HP, men jag tror själv att de gillar HP LEGO...och eventuellt filmerna, men då endast för de e visuellt häftiga...och inte från att fatta självaste handlingen (som du vet blir mer och mer komplicerad från bok till bok). Men kan absolut vara att jag underskattar hur mycket han skulle förstå...kan hända jag bara 'skyddar' mig själv, för inte skulle jag orka pausa i läsningen och fråga om han hänger med och förklara det som är oklart ;) Fast egentligen, visst skulle jag det om han frågar om nåt...men skulle inte orka förklara baskoncepterna iaf!

    Härliga ritningar Jolin lagade...hon är jätteduktig på att rita!!! Lycka till med fortsättningen...hoppas ni har kul med böckerna tillsammans...för de e ju riktigt bra :)

    SvaraRadera
  2. Jolin är helt fantastisk på att rita! Jag minns lilla nykelpigan ni hade på kylskåpsdörren. Den var så fin! <3

    SvaraRadera