lördag 30 juli 2011

Tragiskt

Det har hänt så mycket den senaste veckan att det liksom inte känts som det varit läge att skriva någonting. Ska man ignorera allting, skriva ett djupt inlägg om det, eller göra nåt mellanting? Tja..

Amy Winehouse dog förra veckan och hennes nära och kära tror att det beror på att hon slutade med alkoholen för snabbt. Alla tjatar om att hon nu blev medlem i 27-klubben; alla de där kända artisterna som dött vid 27 års ålder, alla påverkade av droger. Ja, jag är cynisk och känslokall, men jag tycker att om man nu håller på med droger så får man väl skylla sig själv till en viss del. Och då var det väl toppen att AW dog just när hon var 27 så att hon också får lite extra stjärnstatus och legendströssel på sig. Nej, jag var inget fan.

Tragiskt var däremot det som hände på Utöya i Norge. Att ungdomar som i godan ro var på läger helt plötsligt skjuts ner av en man utklädd till polis, det är så sjukt att det enda man kan ta sig för är att skaka på huvudet. Jag har gamla elever med ursprung från mellanöstern som ifrågasätter medias rapportering av dödsskjutningarna. Varför rapporteras det inte lika mycket om alla de andra människor som dör runt om i världen? Kanske för att det som är lite extra skakande när det kommer till Norge är att det verkligen var helt oväntat, helt oprovocerat och drabbade främst unga människor. För övrigt håller jag mig inte uppdaterad i detta särskilt mycket eftersom jag tycker att det är äckligt hur media vältrar sig i allt det otäcka, och det är en sak att hålla sig informerad angående händelser i världen, en annan att sitta och gotta sig i elände.

Nu har jag skrapat på ytan i tragiska händelser i världen, nu tänker jag återgå till att posta allmänt ytliga grejer så som musikutmaningen som snart är till ända. Den kom av sig (igen!!) eftersom temat krockade med allt det sorgliga.

Day 25 - a song that makes you laugh


Den är lite rolig i sig, men sedan är det roligt att barnen inte egentligen fattar vad låten handlar om (tur det!) och sjunger med för full hals. Dock frågar de sig om inte det där är "ditt kex?" och så blir de överlyckliga när de hör att det sjungs om "Danne", syrrans pv. Och det är ju lite kul, om man själv fattar sammanhanget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar