lördag 2 juli 2011

Jo, just det ja..

..jag har ju läst lite böcker också. Jag länkar till handlingen för jag vet att det finns de som beskriver den bättre än mig, och jag är alldeles för lat för att återberätta något som andra redan gjort bättre.

Arseniktornet av Anne B. Ragde fick en (stark) trea av mig. I början tänker jag att det var då en överjävlig mamma Therese har, som firar att hennes mor dött. Men när jag läser om mammans uppväxt förstår jag att hon har anledning att inte tycka så mycket om sin mor. Då tänker jag att den där mormodern, hon är då en rutten människa. Men så läser jag vad hon gått igenom under sin uppväxt, och genast kan jag förstå varför hon blev som hon blev. Det finns alltid en anledning till varför man blir som man blir. Och varför våra barn blir som dom blir...

Lilla himlafågel av Joyce Carol Oates fick en tvåa. Det tog mig nästan 200 sidor innan jag ens började tycka att den var intressant, och det säger en del, tycker jag. Boken står bara och stampar, den kommer liksom ingenstans, och sen plötsligt .. tja, så har man hoppat 17 år och ... Nää. Jag gillade Oates' Blonde, och just nu läser jag en annan bok av henne som också är bra, men den här tycker jag var lite blah.

Norwegian Wood av Haruki Murakami är däremot en riktigt bra bok! En fyra, tycker jag. Jag gillar det här japanska, som inte är som vårt västerländska, men som man ändå kan känna igen sig i. Ja, det är lite väl ingående beskrivningar av sexuella erfarenheter som flickorna i boken varit med om, och ja, det är lite väl många som löser sina problem genom att ta livet av sig. Och slutet...?! I just don't get it! Jag måste se filmen för att se om jag blir klokare av den... Men ändå, det är annorlunda, kulturen är annorlunda. Så jag får lov att än en gång tacka min elev som skrev ett arbete om Murakami och väckte mitt intresse för denna författare.

2 kommentarer:

  1. Den sista boken låter intressant.

    Jag har just läst ut, Igelkottens elegans. Mycket bra. Oväntad handling.

    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  2. Den står på min vill-läsa-lista, jag har ingen aning om vad den handlar om, men jag gillar titeln :-)

    SvaraRadera