fredag 22 april 2011

When Madeline Was Young av Jane Hamilton

Jag hade tänkt mig att den här boken skulle vara jättespännande. På baksidan står det om hur Mac en sommar får reda på av sin kusin att hans syster Madeline inte är hans syster utan hans pappas första fru, som fått en hjärnskada då hon i början av deras äktenskap krockat med sin cykel. Låter inte det som värsta intrigen, en ganska osannolik historia? Det tyckte jag i alla fall, och därför blev jag inte så lite besviken på upplägget av boken, där hela denna smarriga hemlighet avslöjas redan under de första sidorna och dessutom visar sig inte alls vara någon hemlighet. Resten av boken tänker jag bara "vad går boken ut på, egentligen?". Om baksidetexten varit en annan, om man inte sålt den som "en familjehemlighet avslöjas", utan som en saktmodig roman, så hade jag förmodligen tyckt bättre om den, jag gillar ju saktmodiga romaner!
Men där ser man vad förväntningar kan göra (förstöra) för läsupplevelsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar