söndag 3 april 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Jag är säkert sist i Sverige med att läsa denna bok. Bättre sent än aldrig, i detta fall!

På nationella provet i svenska i år var det ett urdrag ur denna bok med som en del av hörförståelsen (lyssna på ett stycke text, diskutera den i grupp, redovisa i klass) och det var ett riktigt roligt stycke som gjorde att jag blev lite sugen på boken. Så fort min ena kollega hörde detta tog hon med sig den till jobbet och så blev den läst också.

Allan Karlsson kliver ut genom fönstret på sin hundraårsdag och hamnar oplanerat i en himla historia. Det visar sig dock att hela hans liv är en himla historia, så han höjer inte nämnvärt på ögonbrynen. Att ett par småskurkar stryker med på köpet är inte heller någonting han reagerar nämnvärt över. Man får följa Allan i den nutida historien samtidigt som man får återblickar i hans liv, och då träffa storheter som Mao och Stalin... En osannolik bok, men rolig är den! För en gångs skull (?) böjer jag mig för det allmänna tyckandet (till och med Lasse Berghagen har uttalat sig  mycket positivt på omslaget - ett tyckande som borde avskräcka de flesta, väl?!), och håller med, den är riktigt bra!

6 kommentarer:

  1. Jag har haft den liggandes brevid sängen länge, alltid kommer det någon annan bok emellan som vill bli läst och någonstans inom mig viskar det "den är nog inte så bra som folk säger, du kommer bara att bli besviken..." Kanske ska jag ta mig an den när jag läst färdigt boken jag läser just nu...

    SvaraRadera
  2. Du hade kunnat låna den av mej...fick den ju i julklapp när vi firade släktjul hos er....
    den är läsvärd....

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vet mamma, du fick den till och med av oss... Men jag hade ju inte så stor lust att läsa den just då.

    Helen - ja, den är värd tiden! faktiskt ;-)

    SvaraRadera
  4. Här är en annan som inte har läst de boken. Är dock ingen som läser böcker så där rätt upp och ner :-) Måste ha semester, alt vara ute i stugan, för att få tummen ur och läsa nått förutom fototidningar.

    SvaraRadera
  5. Har läst och tyckte om. Fast visa bitar var lite långtjatiga. MB

    SvaraRadera
  6. Nä. Du är inte sist att läsa den. Det planerar jag att bli. ;0)

    SvaraRadera