måndag 25 april 2011

Vuxna, var är ni?

Jag är så jäkla trött på alla osnutna ungar på det här området. Var är föräldrarna?

Jag förstår att det låter illa, men det är faktiskt mest invandrare på det här stället, och invandrarbarnen uppför sig fruktansvärt. Svenskar är som svenskar är, man skakar på huvudet och tycker att någon borde säga ifrån, men vi gör det inte gärna själva, för så gör man bara inte.

Häromdagen skrek jag på några ungar som stog och kastade glasflaskor på husväggen. Jag vet inte om det är därför vårt ena fönster numera är täckt av rått ägg.

Jag ligger med ungarna på gräsmattan en bit från vårt hus och ser på hur åtta barn av varierande nationalitet står runt två svenska tjejer i tjugoårsåldern som ligger och solar. Det skriks alla möjliga otrevligheter. Ja. Det är inte enligt muslimsk kultur okej att sola i bikini, men nu är vi i Sverige, och i det här landet ska man få lov att ligga och sola om man vill.

Det irriterar mig att mina fördomar, som jag kämpar emot med näbbar och klor, bekräftas. Det gör mig förbannad att det aldrig finns några vuxna i närheten på det här området som tar ansvar för barnen.

Det är inte okej att barn bjuder sina kompisar att slå deras småsyskon, eftersom syskonen inte har någon i närheten som säger ifrån (jag har sagt ifrån och fått väldigt otrevligt bemötande tillbaka), det är inte heller okej att släppa ut sina småungar med hundvalpen som de "tar hand om" genom att sparka på den.. var fan är de vuxna som ska lära barnen hur man uppför sig?!

Kanske är det skolans jobb att uppfostra barnen? Det blir kvällens inlägg, nu ska jag fortsätta ha koll på mina barn.

8 kommentarer:

  1. Men, usch...vilka otrevligheter! Håller verkligen med att föräldrarna måste börja ta ansvar! Tack o lov, vetja att man bor i en liten kommun där alla hjälps åt att uppfostra varandras barn, o alla känner alla! Inte påstår jag att inget otrevligt händer här, för det gör det helt säkert; här vet bara alla om vad som hänt inom dygnet, om inte tidigare ;D (kan åxå vara en nackdel...LOL) Hoppas nåt händer att reda ut det hela!!!

    SvaraRadera
  2. Frågan är om de vet om vad som händer?

    SvaraRadera
  3. Och om de inte vet det, varför vet dom inte det? I fallet med hundvalpen vet jag i alla fall att mamman stog i fönstret och tittade på. När det gäller tjejer i bikini kan jag tänka mig att det ungarna skrek till tjejerna nog är värderingar hemifrån. Tyvärr späs mina fördomar på i skolan. Jag försöker vara openminded och inte tänka dumma tankar, men tyvärr(?) har jag sett lite mycket av det som händer bakom kulisserna där. Jag tycker också att "it takes a village to raise achild" eller vad man säger, men jag orkar inte vara den som alltid säger ifrån. Särskilt inte eftersom det kan drabba mina barn i slutändan. Där är jag väl som alla andra svenskar och stoppar hellre huvudet i sanden. Men det kommer fröja bra många år innan jag släpper mina ungar ur sikte på det här området....

    SvaraRadera
  4. (och då särskilt med tanke på de gäng som drar runt här och säljer både det ena och det andra.. och gör äckliga pussljud mot mina barn, fast jag står precis brevid)

    SvaraRadera
  5. Det undrar man verkligen ibland. Tack och lov bor jag numera i ett villaområde i en medelstor by/stad Getinge och här är det faktiskt rätt bra koll på ungarna med undantag av en familj...
    Där vi bodde innan, hade kommunen husen runt oss och där bodde alla möjliga familjer, bla en var av mannen misshandlade både kvinnan och desr 4 barn rätt mycket polis där i omgångar.

    Men skönt att det finns de som säger ifrån, som du (fast man blir lite rädd, tänk om det är därför du har ägg på rutan och vad blir det nästa gång... går dom på dina barn...?

    Nu till trevligheter - underbart hjärta du hade för snart 2 veckor sedan, sådant ljus i bilden och den lyser verkligen kärlek.
    katten med grädde på nosen är bara så söt - Maja gräddnos kanske?
    Jo, undar om det finns en knivtorsdag...hihihi

    Sköt om dig,
    MB

    SvaraRadera
  6. Jag vet att Annika, som jobbat inom barnomsorgen och hennes bror, som jobbar med "värstingar" i högstadiet, anser att ett problem kan vara att det blir en krock när föräldrarna har en värdering för barnen att leva efter och skolan och svenska samhället har en annan.

    Vet också att de sagt att de föräldrar som reagerar hårdast när ungarna inte sköter sig är invandrarföräldrar och de som bråkar mest om barnet är ett problem är svenskar.

    Men det är kanske skillnad på hur stora samhälle vi talar om och säkert skillnad från fall till fall.

    En anledning jag har hört innan till att föräldrarna inte vet vad som händer är språkförbistring. Men visst vad det gäller skrikande och hundar när de finns i närheten så håller jag med dig.

    SvaraRadera
  7. Jerker - det är alldeles säkert så att de värderingar som eleverna fått hemifrån krockar med det vi säger till dem i skolan/i samhället. Och att många föräldrar från andra kulturer tycker att utbildning är viktigt är också sant. Fast ibland kan det också vara spel för gallerierna. Jag bara undrar om det ska behöva vara så här, om man ska ha det som sitt ansvar i skolorna att också anpassa alla möjliga åldrar till det svenska samhället. Kanske man kan passa på och anpassa sig själv lite med när man nu bor i det här landet? Faktiskt är jag mest bara trött på att det bara ska tas hänsyn hela tiden. Och nu pratar jag lika mycket om mina elever som om hur man tänker om invandrare annars också. Hänsyn och hänsyn och ge och ge och ge och rättigheter hit och rättigheter dit. Jag säger inte att inte svenska ungar är likadana, men jag försöker uppfostra mina barn så att de förstår att man har skyldigheter också, att man ska vara tacksam, att man inte ska skrika och slåss. Jag kanske inte lyckas till hundra procent så klart. Men att uppföra sig bland folk... Ja... Jag kan skriv ahur mycket som helst nu när jag är upprörd över det här, tyvärr har jag ingen röd tråd eller överblick om vad jag egentligen skriver så jag slutar nu :-)

    SvaraRadera
  8. Jag tror det största problemet ligger i vilken socialgrupp osv man tillhör. De som finns längst ner i den socioekonomiska skalan är alltid de som haft mest problem, oavsett vilka de har varit och nu är de invandrare i hög utsträckning.

    Hur man löser det har jag däremot inte en aning om.

    SvaraRadera