tisdag 12 april 2011

Mindre trött..

..men oinspirerad!

Så jag har inte bloggat på ett tag, inte för att jag är trött längre (tack och lov! så skönt att det gick över efter ett par veckor), utan för att jag är lite oinspirerad på fotofronten och tycker att de där textinläggen utan bilder till är ganska tråkiga. Och då blir det inte ens ett textinlägg. Eventuella bilder i detta inlägg är därför gamla. So be it.


Det har varit nationellt prov i engelska i fredags och det var ju riktigt deprimerande. En av elva elever klarade det och nu tänker jag ha en liten skol-utläggning här.
Varför är det så att man tycker att engelskan ska vara avgörande i skolan idag? Ja, jag förstår att det är ett internationellt samhälle vi lever i, och personligen skulle jag aldrig drömma om att inte kunna engelska, men varför kan inte till exempel arabiska vara värt lika mycket som engelska? Det är väl också ett annat språk?

Elever kommer till Sverige när de är tweens och förväntas inte bara lära sig svenska så att de klarar alla ämnen i skolan, utan också engelska, som de kanske aldrig tidigare läst. Redan när de kommer ligger de dessutom en sådär fyra år back eftersom man i Sverige börjar läsa engelska nånstans i ettantvåantrean. Man klarar sig så att man har betyg i allt - utom engelska. Man kanske hamnar på IV ett läsår, men hinner ändå inte ikapp de jämnåriga, men turligt (?) nog finns det ju PRIV som man kan läsa - dvs man följer ett gymnasieprogram men läser engelska på grundskolenivå. Man kan inte få betyg i gymnasieengelska förrän man fått betyg i grundskolan. Man halkar efter mer och mer.... Jaja, you get the point.

De här eleverna kommer till mig två gånger i veckan under ett år för att jag ska lära dem all engelska de missat. De har i bästa fall ett basordförråd. VARFÖR kan man inte säga: bra, du klarar att utbilda dig till undersköterska eller målare eller svetsare, men du har inte engelskan... Alla vill inte ut i världen. En del är nöjda med att fungera här i vårt eget samhälle.

Ja, säg emot mig, det är lugnt. Vad jag egentligen bara ville komma fram till är att det var nedslående resultat på nationella proven. Men eleven som klarade sig fick däremot VG. Alltid nåt att glädjas åt.


I helgen var vi på loppis och jag köpte lite böcker och lampor och så. Riktigt trevligt att få mycket grejer för lite pengar, tycker jag. När vi kom hem på lördagen körde jag familjen på porten för att ta itu med köket. Nu är det rent till och med under kylskåpet. Det tog sin lilla (!!!!) tid, faktiskt många timmar på söndagen också. Fast innan jag fortsatte med städandet i köket så var vi iväg i Rövarekulan och grillade och gjorde krubelurer. Och J2 och jag gick ner oss i ett kärr. Jag hade kameran med mig så det lär dyka upp bilder därifrån så småningom, men just nu är bildern i kameran och jag pallar inte ta fram kameran ur väskan... Lat? Jag? *hrm*


För övrigt är det påsklov om tre dagar och på fredag ska jag på en jobbintervju.
Håll tummarna, en heltid, tillsvidare, i Lund står på spel... Det låter för bra för att vara sant!

På återseende!

6 kommentarer:

  1. Håller tummarna!!!
    Perfekt jobb ju..:)

    SvaraRadera
  2. Håller med att de där systemet då invandrar förväntas att klara samma prov i ett språk de inte studerat lika länge, verkar grymt orättvist! Fattar man kan bli frustrerad...

    Kul, däremot med loppisfynd...och ett stort LYCKA TILL med intervjun!

    (btw, gillar det där sista frimärkefotot, med bergen...snyggt hur du lyckats fota från en vinkel som gör att bergen 'stiger upp' från frimärket!)

    SvaraRadera
  3. Åh, lycka till med intervjun! Ska hålla tummarna (eller kanske tårna medan jag jobbar) på fredag!

    SvaraRadera
  4. Du borde tala med både din lokala politiker och Jan Björklund...

    SvaraRadera
  5. Åh, det är inte bara invandrarungdomar som har problem med engelskan. Jag är fortfarande irriterad på min sons lärare på högstadiet, som inte förrän i nian uttryckte att det inte gick så bra i det ämnet och att det var IG-varning. :-I Hade lärarna sagt något tidigare hade han ju kunnat bytt ut tyskan (som väl inte heller gick så bra som det hade låtit vid tidigare utvecklingssamtal) och istället haft mer engelska (och även svenska). Nu klarade han i och för sej G i slutbetyget, men på gymnasiet blev det IG i både engelska och flera andra ämnen så det bara smällde om det. :-/

    Klart jag håller tummarna för dej när du ska på jobbintervjun! :-)

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna och håller med dig om det du säger om engelskan. MB

    SvaraRadera