torsdag 13 maj 2010

Att läsa om

Jag har funderat en del på om man ska läsa om böcker som man inte tyckte var så bra när man var yngre, bara för att se om man var för ung för att fatta dem. Det som fick mig att tänka på det idag var Anne Franks dagbok som jag läste när jag var typ 14-15 år. Det är väldigt många som tycker väldigt bra om den boken, själv gillade jag den inte alls. Var det för att jag var för ung och inte fattade? Eller är det bara så att jag faktiskt inte gillar den boken? Det som talar emot att man skulle sätta sig och läsa en massa böcker som man inte gillade då, är att för det första så känns det tungt att ta upp en bok man tror sig inte tycka om. För det andra så är det kanske så att man faktiskt inte tyckte om den, vilket då leder till det tyngsta skälet att låta bli, nämligen att det finns miljontals böcker där ute som jag inte har läst och som jag kanske skulle tycka om ifall jag läste, och genom att lägga tid på sånt jag då redan dissat en gång så kanske jag missar hundra nya favoriter? Ni hör ju själva att jag inte  kommer läsa Anne Franks dagbok igen, fast jag undrar ändå...

2 kommentarer:

  1. Läste nånstans här i blogg-landet inte så länge sen om just den boken (nu minns jag inte just vilken blogg :P)...det sades att Anne Franks pappa hade tagit bort delar ur dagboken för publikationen, bitar som tydligen inte ställde varken Anne eller hennes familj i bästa ljus. Alltså, inget allvarligt...men mer tonårs-tjej insyn och klagande över familjen etc. Blogg-skrivaren påstod att efter ha läst den 'sanna' dagboken tyckte hon bättre om Anne Frank pga hon var då en mer äkta person och inte bara ett klokt-före-sin-tid underbarn. Kanske man borde försöka få tag i den versionen istället...?

    SvaraRadera
  2. Nu var det länge sen jag läste Anne Franks dagbok, men jag tyckte om den. Tror jag också var i 14-årsåldern när jag läste den första gången, och jag har läst om den senare också. Jag ser det inte som en "vanlig" bok, utan mer som ett historiskt dokument skrivet i dagboksform.
    Jag tror det Anne Franks pappa strök ur dagboken var "tjejgrejer" och tonårsproblem. Man får ju tänka på att hon faktiskt var i sina yngre tonår när hon skrev i sin dagbok. Man får också tänka på att det inte finns någon lag som säger vilka böcker man måste läsa och vilka man måste tycka om!!

    SvaraRadera