onsdag 7 oktober 2009

Rött Regn av Dennis Lehane

Så har jag kanske en gnutta tid att skriva om boken jag läste ut för några dagar sen.
Rött regn (med orginaltitel Mystic River) är skriven av Lehane, som jag bara läst en bok av tidigare, nämligen Patient 67. Den är för övrigt en av mina favoritböcker, helt skruvad och helt enkelt skitbra!

Vad gäller Rött regn så har jag ju redan sett filmen Mystic River när vi var i Vegas för sådär 5,5 år sedan. Filmen var väldigt bra och så här i efterhand så kan jag ju säga att de lyckats följa boken till punkt och pricka. Tänker man efter så är boken nästan som ett filmmanus. Och det är ju toppen. Om man läser boken först. Nu visste jag hela tiden vad som skulle hända, även om minnet sviker mig lite efter 5,5 år. Det behövdes nog så lång tid för att boken skulle få en chans att stå på egna ben, hade jag läst den direkt efter jag sett filmen hade det inte varit så mycket nöje. Sen tycker jag ju inte att det är så kul att läsa någonting där jag vet hur allting ska sluta... Men som sagt, jag hade inga andra böcker hemma så det fick bli denna.

Omdöme? Känner ni för att läsa en bok på 600 sidor, välskrivna förvisso, men inte det mest actionfyllda man kan välja, då tycker jag att ni ska läsa Rött regn. Vill ni bara läsa en enda bok av Lehane så läs Patient 67. Vill ni däremot se en bra film så hyr Mystic River.
.
.
.
[Och vill ni sova gott en stund på tåget så lyssna på ljudboken Häxan från Portobello av (hoppsan! INTE nobelpristagaren) Paulo Coelho.]

3 kommentarer:

  1. "Patient 67" är verkligen jättebra men ska man bara läsa en enda bok av Lehane väljer jag ändå "Ett land i gryningen".

    SvaraRadera
  2. Jag tror du förväxlat Paolo Coelho med någon annan förresten för han har aldrig vunnit nobelpriset. :)

    SvaraRadera
  3. det hade jag nog gjort ja. Tur att han inte vunnit nåt, jag blev lite fundersam.. ;-)
    Åsså har jag inte läst Ett land i gryningen.. så får jag väl läsa den och se om jag håller med dig ;-) tack för att du kommenterar, det är kul med input och boktips!

    SvaraRadera