onsdag 21 oktober 2009

Häxan från Portobello av Paulo Coelho

Jag har ju helt glömt att jag skulle skriva om min ljudbok som jag lyssnade klart på för någon vecka sedan, men det är inte för sent, än kommer jag ihåg vad den handlade om...

En zigenarflicka från Rumänien adopteras av ett par i Libanon. När kriget bryter ut flyttar de till London. Flickan, som tar sig namnet Athena, träffar en man, gifter sig tidigt och får en son. Äktenskapet tar slut, Athena börjar dansa sig i trans, åker till Rumänien för att leta reda på sin biologiska mamma, träffar dels en mystisk kvinna och dels en journalist som får betydelse för hennes fortsatta sökande efter Modern, alltså hon som är skapelsen (om man nu inte tror på gud så kan man tro på Modern istället).

Ahja, det var ett kortfattat sammandrag av handlingen. Jag hade förmodligen uppskattat boken mer om jag hade läst den istället för att lyssna på den. De första 45 minuterna avskydda jag boken, jag blev så förvirrad av upplägget; allt baseras på intervjuer gjorda med folk runt Athena, och på så sätt får man en bild av allt som hände. Det var rent ut sagt olidligt att lyssna på. Men jag har nog alltid varit en sån som tar in kunskap med ögonen, att enbart lyssna gör det svårt för mig att inte bli distraherad av t.ex. träd som far förbi tågfönster, eller vad som helst.

Boken var faktiskt inte dålig, den hade en intressant twist på slutet. Men nä, ljudböcker är inte min grej, helt enkelt. Om det däremot är någon som tycker om ljudböcker och som skulle vilja lyssna på denna, så har jag faktiskt fått den (helt lagligt) och delar gärna med mig.

1 kommentar:

  1. Nattfåk av Johan Theorin läser jag nu. Den är läskig och bra. Jag hade mardrömmar i natt. hua.. kanske beror det på boken. JAg läste till ett i natt. Innan plöjde jag Skummtimmen av samma författare. Jag kan helt klart rekommendera dem.

    Kram

    SvaraRadera