tisdag 6 december 2011

*snörvel*

Så tror jag att förkylningstiderna då har kommit till stan. Jack snorar och är röd i ögonen och jag hoppas bara på att det inte är en ögoninfektion som håller på att blomma ut. Jag fick ta en kvarts VAB-dag idag eftersom Patrik började jobba vid tre, och jag vet inte riktigt hur vi ska göra i morgon. Givetvis är mina egna barn viktigast alltid, på jobbet finns det säkert någon som kan ersätta mig ett par dar, jag är inte oumbärlig. Men, det är betygstider, prov och medarbetarsamtal, det är inte helt lätt att bara lämpa över saker på andra.

För övrigt har jag läst ut Johan Teorins nya bok Sankta Psyko. Han är duktig på att skapa stämningar, den där Theorin. I de föregående böckerna om Öland har jag varit så rädd att jag nästan kissat på mig eftersom det inte bara är deckargåtor utan också lite övernaturliga inslag i dem, men så är inte fallet i Sankta Psyko. I den lyckas han däremot få till en otäck känsla av att folk döljer mycket som man inte kan se på ytan, och det gör en lite skraj eftersom det ju är sant. Jan är förskoleläraren som rövar bort ett barn "som en tankelek" och hallå - har man barn på dagis känns det mindre skoj att tänka sig att det finns underliga människor där ute som gör sånt (fast man föstås vet om att det är just så det är, det finns underligt folk där ute!). Att ens försöka sätta sig in i hur det skulle vara om ett av ens barn försvann språlöst... Nope. I'm not going there. Den här boken var inte lika bra som de andra, men den var bra på ett annat sätt. Och jag är glad att jag har kommit ur Harry Potter träsket för ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar