onsdag 21 december 2011

Julen har kommit

hopptrallallala!

Och det första jag gör när jag fått barnen i säng att sätta mig och söka på nätet efter litteratur som jag kan läsa på lovet som handlar om konflikthantering och hur man ökar sammanhållningen bland elever i klassrummet. Det är angeläget i min klass eftersom jag hoppas att jag ska få jobba kvar ända tills de slutar nian. De har alla förutsättningar att bli en strålande klass, men det behövs arbete för att vi ska nå dit. Just nu är de negativa influenserna stora och jag vill börja arbeta för att de ska bli mindre, efter jul. Och för att kunna göra det behöver jag vara påläst, och när har man bättre tid att läsa än under sin ledighet?

Det är inte alltid roligt att vara lärare och har man dessutom ungar som snorar och hostar på nätterna så att man inte får sova ordentligt, blir man direkt känsligare för det som händer på jobbet. Igår var en sådan dag där jag helt enkelt inte pallade med mer. Ett par kommentarer för mycket och bägaren rann över. Jag började gråta i matsalen och gick därifrån - lämnade eleverna och gömde mig helt enkelt i personalrummet tills det hela kändes bättre igen. Responsen från mina lärarkollegor var enorm. Vilken stöttning! Vilka underbara människor! Och eleverna.... Inte direkt de som faktiskt orsakat "skadan" utan i stort sett alla andra... Kramar (och då är det inte långt till tårarna igen), frågor om man är okej.... Och lite extra kramigt idag också. Inte från min klass, för de är inte såna. Men från de andra klasserna jag undervisar i.

Jag vill att alla ska känna sig välkomna i min klass. Jag vill att alla ska må bra (i skolan åtminstone, mer än så kan jag inte göra!). Jag vill att även dessa elever ska känna att de kan bry sig om varandra. Därför kommer jag ägna en del av mitt lov till att läsa.

Men nu tar jag ledigt för idag och i morgon är jag elevbefriad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar