onsdag 17 augusti 2011

Förskoleklasstart!

När man själv börjar på nytt jobb kan man inte gärna ta ledigt för att följa med till skolstarten. Det är väl det som är en av nackdelarna med att vara lärare - att man kanske kommer missa sina egna barns avslutningar och uppstarter eftersom man har så många andra barn att ta hand om. Det är faktiskt en stor nackdel, om ni frågar mig, för jag vill ju gärna vara delaktig om jag kan, men istället är man mindre delaktig än många andra föräldrar. Det gäller kanske att alltid jobba i en kommun som inte har samma start- och slutdatum som ens egna kommun, men samtidigt kan det vara lite svåra kriterier att gå på.


I Lund började de hur som helst idag, i Malmö börjar de först på måndag, så det hade ju funkat detta året. Fast nu var det ju ändå så att Patrik var hemma i förmiddags och kunde följa Jolin till skolan, vi behöver ju för all del inte vara två stycken vid uppstart. Dessutom var uppstarten ingen jättenyhet, i stort sett alla i Jolins klass har gått med henne det senaste året på "Femman", hennes förskola. Femman är precis vad det låter - en avdelning med femåringar. Jag tror inte att det kommer bli så mycket annorlunda detta året rent pedagogiskt, eftersom man varit mycket duktiga att ta till vara på femåringarnas upptäckarglädje och nyfikenhet. Jolin kan dessutom läsa och skriva, så det är inte heller någonting som hon kommer behöva hårdköra, om man nu gör det redan i förskoleklass..? Vad vet jag, som sagt.


Jag frågade henne när jag kom hem vad hon hade gjort idag, och hon svarade "blåst såpbubblor". Så mycket mer fick jag inte ur henne, men jag antar att det är detta som kallas mjukstart? Mjukstart är någonting som våra elever inte kommer få. Ojoj vad det planeras!! Tydligen hade dessa lärare haft ett konsultföretag inne under våren vars mening och mål var att titta på undervisningen och komma med eventuella förbättringspunkter. En av dessa var att man inte behöver vara så himla överambitiös med sina lektionsplaneringar, man behöver inte hinna allt på 40 minuter...

Det är hur som helst fortfarande kul!

1 kommentar:

  1. Det är ett evigt gissel att man inte kan vara på två ställen samtidigt hur gärna man än vill då är det skänt att vara två som kan dela ansvaret :-)

    SvaraRadera