lördag 20 augusti 2011

Bokuppdatering

Jag fick kämpa för att hinna klart med Wild Swans av Jung Chang innan jag började jobba igen. Inte för att boken inte var bra, utan för att den var tjock och innehållsrik! Jag kan ärligt talat säga att jag inte visste någonting om Kina före denna bok. Inte egentligen. Nu vet jag mer om Kinas historia och om kommunism och framför allt då om Kina under kommunismen! Läskigt. Man inser att även om vi kanske inte alltid har haft det bra i västerländerna, så har man åtminstone inte straffats med döden för att ens systers ingifte makes föräldrar en gång arbetade åt fel människor. Boken är läsvärd om än full av namn som känns lite likadana (eftersom man inte är van vid dem) och begrepp som man inte heller känner till, vilket gjorde den lite svårare att komma in i i början. Men eftersom berättelsen i sig, om tre generationer kvinnors livsöden, är så intressant, går det lättare efter ett par hundra sidor.

Bok två idag är Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Den har jag lyssnat på under veckan som jag nu jobbat, - i bussen, på cykeln till affären, i köket medans jag lagat mat.... Jag är egentligen inget fan av ljudböcker, men jag ser ju klart nyttan av att lyssna istället för att sitta med en bok framför ögonen, särskilt när jag åker buss. Jag har fortfarande svårt att koncentrera mig på handlingen om jag tittar på saker som rör sig, eller ser text som handlar om helt andra saker än själva boken, för det är alltid ljudet som stryker på foten där. Till skillnad från om jag läser med ögonen, då märkar jag ju inget runt mig. Boken i sig var bra, åtminstone var slutet väldigt bra. Vissa kapitel hade för ingående beskrivningar av diverse kulturella ting så som filosofiska tankar och utlägningar om grammatikens skönhet. Där slölyssnade jag, medan jag verkligen kunde leva mig in i karaktärerna. Värd att läsa? Jag känner inte att min tid är bortkastad, så svaret är väl ja på frågan, men man ska nog vara på humör för djup.

Min nästa bok lär ju också bli en ljudbok. Men vilken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar