måndag 25 oktober 2010

Snabb, snabbare, för snabb?

Jag har inte uppdaterat bloggen under ett par dagar eftersom jag återigen varit tveksam kring innehållet. Skulle jag inte skaffa en inriktning? Skulle jag inte fokusera på positiva saker? Missar man då att skriva när någonting roligt, glatt och positivt händer är risken stor att man bara uppdaterar vid negativa händelser, och vips har man en negativ blogg.

Jag är på väg hem från jobbet nu. Klockan är kvart över sex och jag har inte ens lämnat Helsingborg. Jag har suttit på möte med min chef och SB angående saker som hänt som lätt kan göra bloggen till något negativt, om jag väljer att fokusera på det. Men det är här valfriheten kommer in i bilden. Jag väljer att inte fokusera på det. Jag tänker inte ens återge mötets negativa aspekter eller de saker som sades som jag känner mig sårad över.

Nej. Jag tänker ta åt mig av det som jag kan tänkas lära mig något av, som kan utveckla mig till en bättre lärare och som kan göra mitt arbete lite lättare. Och att vara snabb är tydligen en av de saker jag måste jobba på. Inte för att jag är långsam, nej, tydligen är jag för snabb och för ambitiös och för driven att göra ett bra jobb. Det jag tänker ta åt mig är detta: be om hjälp, arbeta tillsammans, låt saker ta tid och gör inte allt själv!

Jag ska låta det sjunka in och jag ska ta till mig, för jag vill bli en lärare som håller i längden. Och DET är positivt!

1 kommentar:

  1. Jaaa...så svårt att säga; tycker du kan ta bloggen åt så många håll! Du har ett unikt sett att se omgivningen, en grym vilja att fokusera på det positiva, och fantastisk humor.

    En idé: Tycker det är toppen du vill fortsätta utveckla som lärare...undrar om det finns fler bloggar med den vinkeln; typ, teacher's tips o lesson ideas, hur man hanterar medarbetande skitstövlar (;D) och/eller omotiverade elever, länkar till gratis teacher tools/printouts, en 'vad skulle du ha gjort i samma situation' råd/utbyte av info, etc etc. Surfa runt, hitta andra liknande bloggar att följa o kommentera på så andra lärare hittar också till dig så du får ordentligt med lärare-trafik och info exchange...förvandla bloggandet till ett verktyg :)

    SvaraRadera